چکیده:
مدیریت به صورت علم، آن هم در ابعاد و حوزههای گوناگون مورد پژوهش متخصصان این امر قرار گرفته که در این راستا، سبک های مدیریت پدید آمده و این پرسش مطرح شد که هر یک از این سبک ها تا چه حد می تواند اثربخشی داشته باشد.این پژوهش به بررسی رابطه سبک های مدیریت با اثر بخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان ملارد تهران پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع میدانی بوده، روش تحقیق پیمایشی و از نوع تبیینی است. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان ملارد تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 292 آموزگار انتخاب شدند. پرسشنامه های مورد استفاده شامل پرسشنامه سبک های مدیریت و پرسشنامه اثربخشی سازمانی مدرسه بود که برای مؤلفه های اثربخشی نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و روحیه مدنظر قرار گرفت. نتایج آزمون نشان داد که بین سبک های مدیریت با اثربخشی سازمانی مدارس مقطع ابتدایی ارتباط مستقیم وجود دارد و بین مدیران مدارس دخترانه و پسرانه ابتدایی در زمینه ی سبک های مدیریتی و اثربخشی سازمانی مدرسه تفاوت وجود دارد. همچنین با افزایش سن و سابقه ی کار پاسخگویان، اثربخشی سازمانی مدرسه نیز افزایش یافته و تفاوت معناداری در اثربخشی سازمانی مدارس به نفع زنان مشاهده شده است. علاوه برآن تحصیلات تأثیر چندانی بر اثربخشی سازمانی مدرسه نداشته است.
Management science, in dimensions and various fields of study were the experts in this regard, management style emerged and the question as to how much each of these styles can be effective.This study examines the relationship between management effectiveness of elementary schools Mallard city of Tehran. Field of study, and the type is explanatory survey method. Statistical population of all primary school teachers that make up the city Mallard stratified random sampling, 292 teachers were selected. Inventory management style and organizational effectiveness questionnaire Questionnaire of school effectiveness for components of innovation, organizational commitment, job satisfaction and morale were considered. Test results showed that the management styles and organizational effectiveness of elementary schools there is a direct relationship between girls and boys in primary school principals in the area of school leadership styles and organizational effectiveness there. Respondents also increases with age and work history, school organizational effectiveness and enhanced organizational effectiveness a significant difference in favor of women's schools. In addition, school education had little impact on organizational effectiveness.
خلاصه ماشینی:
سابقه و تاريخچة تحقيق (تحقيقات داخلي و خارجي ) حسني و سامري (١٣٨٩) در پژوهشي که به بررسي اثربخشي مدارس متوسطه ناحيـه يـک شـهر اروميه با استفاده از الگوي پارسونز پرداخته است ، نتايج تجزيه وتحليل داده هاي پژوهش نشـان داد که مدارس دخترانه اثربخش تر از مدارس پسرانه هستند و بـين اثربخشـي مـدارس و مؤلفـه هـاي آن (نوآوري ، تعهد سازماني ، رضايت شغلي و روحيه دبيران ) رابطه معني دار وجود دارد.
شريعتمداري (١٣٨٨) در پژوهشي که به بررسـي رابطـه بـين سلامت سازماني با اثربخشي مـديران مـدارس مـديريت آمـوزش و پـرورش منطقـه ٥ شـهر تهـران پرداخته است ، نتايج تجزيه وتحليل داده هاي پژوهش نشان داد که بين کليه ابعاد سـلامت سـازماني (ساخت دهي ، ملاحظه گري ، پشتيباني منابع ، روحيه ، تأکيـد علمـي و يگـانگي نهـادي ) و اثربخشـي سازماني رابطه معني دار وجود دارد و اگر مديران مدارس در به کاربردن روش هاي ايجاد سـلامت 155 سازماني تلاش کنند، اثربخشي مدارس آنها در تمام ابعـاد بهبـود خواهـد يافـت .
ماتريس همبستگي پيرسون براي فرضيه اصلي استبدادي - اثر بخشي آمرانه مشارکتي مشاوره اي خيرخواهانه اثر بخشي 0/335** -0/223** 0/340** 0/256** 1 سطح معني داري 0/00 0/00 0/00 0/00 فرضيه فرعي اول : بين مديران مدارس دخترانه و پسرانه ابتدايي در زمينه سـبک هـاي مـديريتي تفاوت وجود دارد.