چکیده:
نوآوری در دنیای رقابتی امروز، نهتنها برای رشد سازمانها، بلکه برای بقای آنها ضرورتی انکارناپذیراست. سازمانهای امروزی به نوآوریهای سریع و مداوم در محصولات، خدمات، فناوری و فرایندها نیاز دارند و سازمانی که نمیتواند بهطورمستمر محصولات و خدمات نوآورانه به بازار عرضه کند، محکوم به شکست خواهد بود. دانشگاهها نیز بهعنوان یکی از اساسیترین نهادهای اجتماعی از این قاعده مستثنی نیستند و رفتارهای نوآورانه کارکنان و مدیران، اهمیتی اساسی در موفقیت آنها دارد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار نوآورانه مدیران با توجه به نقش میانجیگر سبکهای تصمیمگیری عقلایی و شهودی است. برای دستیابی به این هدف، نمونهای از مدیران یکی از دانشگاههای کشور، انتخاب و مورد پیمایش قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 107 نفر از مدیران ستادی، دانشکدهها و پژوهشکدههای این دانشگاه هستند. دادههای گردآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که هوش هیجانی بر رفتار نوآورانه مدیران تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر سبک تصمیمگیری شهودی آنها تأثیرگذار است اما از طریق سبکهای تصمیمگیری عقلایی و شهودی، بر رفتار نوآورانه آنان اثر نمیگذارد.
In today’s competitive world, innovation is necessary not only for development of organizations but also for their survival. Today’s organizations need rapid and ongoing innovations of their products, services, technologies, and processes, and organizations which cannot supply innovative products and services continuously will be doomed to failure. Universities as one of the most basic social institutions are no exception and innovative behavior of organizations’ managers and staff has a crucial effect in their success. The purpose of this study is to investigate the effect of emotional intelligence on innovative behavior of managers, considering the mediating role of rational and intuitive decision-making styles. To achieve this goal, a sample of managers of one of the country’s universities was selected and surveyed. Population of the study consists of 107 staff managers of faculties and institutions of this university. Data were analyzed by structural equation modeling with partial least squares approach. The results show that emotional intelligence has a positive and significant effect on managers’ innovative behaviors and also has an effect on their intuitive decision-making style, but it does not effect on their innovative behaviors through rational and intuitive decision-making styles.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که هوش هيجاني بر رفتار نوآورانه مديران تأثير مثبت و معني دار دارد و بر سبک تصميم گيري شهودي آنها تأثيرگذار است اما از طريق سبکهاي تصميم گيري عقلايي و شهودي، بر رفتار نوآورانه آنان اثر نمي گذارد.
در بررسي اثرات متغير هوش هيجاني بـر تصـميم گيـري عقلايـي ، همـان طـورکـه در شـکل (٢) ملاحظه مي شود، ضريب مسير به ميزان (٠/٢٤۶) برآورد شده است و با توجه به اين کـه مقـدار -T 7۲ Value برابر ١/٢١٠ است ، مـي تـوان نتيجـه گرفـت کـه ايـن ضـريب مسـير در سـطح خطـاي ٠/٠٥ معني دار نيست ؛ يعني هوش هيجاني با سبک تصميم گيري عقلايي رابطه معني داري ندارد؛ بنـابراين فرضية دوم ، تأييد نمي شود.
در اين پژوهش تلاش شده است به اين پرسش پاسخ داده شود که رابطة هوش هيجاني ، سبک هاي تصميم گيري عقلايي و شـهودي مديران و رفتارهاي نوآورانه چيست و آيا هـوش هيجـاني از طريـق سـبک هـاي تصـميم گيـري بـر رفتارهاي نوآورانه مديران تأثير دارد؟ براي دسـتيابي بـه ايـن هـدف ، نمونـه اي از مـديران يکـي از دانشگاه هاي کشور، انتخاب و مورد پيمايش قرار گرفت .
The Significance of Emotional Intelligence on the Innovative Work Behavior of Managers as Strategic Decision- Makers.
(2016) Emotional Intelligence as a Predictor of Decision Making Styles among University Students.
(2001), Study of the Relationship Between Emotional Intelligence (EI) and Management Decision Making Styles.
The Relation between Career Decision-Making Strategies and Person-Job fit: A study of job changers, Journal of Vocational Behavior.