چکیده:
سازمانها بهصورت بالقوه دارای زمینههای متعددی برای خشم هستند؛ لذا انتظار میرود کارکنان به اشکال مختلف خشم را تجربه کنند. هدف این پژوهش، فهم تجارب مدیریت خشم توسط کارکنان بانک مرکزی میباشد. روش این تحقیق روایتپژوهی کیفی است. دادهها ازطریق مراجعه به مستندات سازمانی و مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند. برای تحلیل دادههای تحقیق، ابتدا از روش تحلیل تم، علل و راهکارهای مدیریت خشم شناسایی شدند و سپس براساس ساختار پیرنگ، روایت کلی استخراج شد. مرور داستانهای مشارکتکنندگان نشان میدهد برخی از عوامل بروز خشم مانند ویژگیهای شخصیتی، تعارضات میانفردی، محدودیتهای محیط کاری و ماهیت ستادی کار جامعه هدف در طول زمان ثابت بودهاند؛ لیکن باتوجهبه تغییرات دهه اخیر در ترکیب کارکنان، برخی از علل تجربه خشم توسط اعضای فعلی سازمان عبارتند از: تنوع فرهنگی و نسلی کارکنان و عدم اثربخشی مدیریت منابع انسانی ازجمله جذب و مدیریت جانشینپروری و ارتقا. ضمناً یافتهها نشان میدهند که راهکارهای سازمانی و مدیریتی، تقویت نگرشهای مثبت، آموزش و فرهنگسازی پذیرش تنوع میتواند به مدیریت خشم در سازمان کمک کنند. متغیرهای تعدیلگر نیز شامل تجربیات پیشین، ویژگیهای شخصیتی، پست و تحصیلات میباشند
Organizations potentially include several anger grounds. Therefore, it is expected that employees experience anger in various forms. The aim of this research is to examine the experience of managing anger by employees in the central bank of Iran. The method of this research is qualitative narrative research. Data are gathered from organizational documents and semi-structured interviews. For analyzing the data, at first thematic analysis is used to explore causes and solutions of managing anger and then, based on a plot structure, general narration is elicited. Reviewing the stories of participants shows that beside some causes of anger expression including personal traits, interpersonal conflicts, workplace limitations and the staff nature of target society’ work which are permanent, because of changes happened in employee’s composition in recent decade there are some another reasons for anger experience by the present people of organization including: cultural and generational diversity and ineffective human resource management practices such as selection and success and career management. Findings suggest that organizational and managerial solutions, improving positive attitudes, education and cultivating diversity acceptance might help to manage anger events in organization. Identified moderator variables are prior experiences, personal characteristics, position and educational degree.
خلاصه ماشینی:
مرور داستانهاي مشارکتکنندگان نشان ميدهد برخي از عوامل بروز خشم مانند ويژگيهاي شخصيتي، تعارضات ميانفردي، محدوديتهاي محيط کاري و ماهيت ستادي کار جامعه هدف در طول زمان ثابت بودهاند؛ ليکن باتوجهبه تغييرات دهه اخير در ترکيب کارکنان، برخي از علل تجربه خشم توسط اعضاي فعلي سازمان عبارتند از: تنوع فرهنگي و نسلي کارکنان و عدم اثربخشي مديريت منابع انساني ازجمله جذب و مديريت جانشينپروري و ارتقا.
هادف ايان پاژوهش فهام تجارب مديريت خشم توسط کارکنان اداره سازمان و روشها بهعنوان يکاي از ادارات ساتادي تخصصاي بوده است که اين امر مستلزم احصاي روايت تعدادي از آنها از تجربيات خاود و ياا همکااران مستقيمشاان ميباشد، تا بتوان علل بهوجودآمدن ايان تجربياات و نقاا عحاف تغييار فضااي ساازماني- درنتيجاه تغييار 1.
در اين تحقيق، بهمنظور تأييد اعتبار يافتههاي پژوهش ، چند راهبرد باهکاار گرفتاه شاد کاه عبارتناد از: مشارکت بلندمدت (باتوجهبه اينکه راوي يکي از کارکنان بانک ميباشد و ارتبا نزديکاي باا تعادادي از کارکنان جامعه مورد بررسي دارد، به ميزان زياادي باا محايط و تجربياات مشاارکتکننادگان آشناسات)، کنتاارل اعضااا (روايااتهاااي اسااتخراجشااده بااهمنظااور تأييااد مشااارکتکنناادگان دراختيااار تعاادادي از مشارکتکنندگان قرار گرفته و درصورت لزوم تعديل شد)، توصيف پرمايه و غناي (ساعي شاده اسات در گزارش نهايي و تحليل يافتهها به ميزان کافي به فضاي زمينهاي مورد محالعه و ويژگاي مشاارکتکننادگان پرداخته شود) و درنهايت استفاده از مميزان بيروني (ازنظر تعدادي از اساتيد دانشگاهي بهمنظور تائيد فرايند و يافتههاي تحقيق بهره گرفته شده است).
ادارات و اعضاي آنها تصميم بگيرناد کاه ايان امار گااه ممکن است به متضررشدن عدهاي از کارمندان آن ادارات منجر شده و درنهايت اين خشم به کارشناسان و يا مديران اداره سازمان و روشها منتقل شود.