چکیده:
شبکه سازی، ابزاری برای توسعه حرفهای است که سبب میشود که افراد روی مهارتهای اجتماعی خود سرمایهگذاری کنند. افراد ازطریق ایجاد، پرورش و استفاده از روابط غیررسمی سعی در کسب مساعدت در کار یا پیشرفت در مسیر شغلی دارند. این پژوهش کیفی با هدف ارائه الگوی رفتار شبکهسازی کارکنان در دانشگاه لرستان انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام شده است. 18 مصاحبه با کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. حاصل این مصاحبهها، مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاریِ باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین: شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای رفتار شبکهسازی کارکنان درقالب پارادایم کدگذاری محوری تعیین شد؛ درادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی نیز، سیر داستان ترسیم شد. نتایج نشان داد عوامل علّی رفتار شبکهسازی کارکنان عبارتند از: نیازهای عاطفی و اجتماعی، نیازهای مادی، نیاز کسب قدرت، نیازهای اطلاعاتی و نیاز به امنیت شغلی. راهبردهای مرتبط با رفتار شبکهسازی افراد، سه نوع اقدامات فردی، مدیریتی و سازمانی را دربرمیگیرد. ارتباطات رسمی نامناسب، ویژگیهای ساختاری سازمان، تعاملات متقابل افراد، برنامههای رفاهی سازمان و ویژگیهای شبکه (گروه)، عوامل مداخلهای شناساییشده بود و ویژگیهای خاص فردی، ویژگیهای شغلی و ویژگیهای فرهنگی – هنجاری، عوامل زمینهای این پدیده بودند. بهبود ساختار سازمانی، اثربخشی اقدامات فردی کارکنان، تسهیل و کنترل تصمیمات و فعالیتهای مدیریت، افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، بهبود تعهد سازمانی، ایجاد مانع در تصمیمات و اقدمات سازمان و افزایش تعارضات سازمانی پیامدهایی بودند که از رفتار شبکهسازی افراد حاصل میشود.
Networking is a tool for professional development that allows people to invest in their social skills. By creating, nurturing, and using informal relationships, people try to get help at work or career advancement. The purpose of this qualitative study was to design a model of employees networking behavior at Lorestan University. This study is a qualitative research based on grounded theory analysis. 18 interviews were conducted with the employees of Lorestan University. The result of these interviews was a series of initial themes that were collected and extracted during the open coding process. Then in the axial coding stage, the link between these categories was as follows: Causal conditions, axial phenomenon, Strategies, contextual factors, intervening conditions, and consequences of employee networking behavior were determined in the context of a central coding paradigm; the storytelling process was then drawn in selective coding phase. The results showed that the causal factors of employee networking behavior were: emotional and social needs, material needs, the need to gain power, information needs and the need for job security. Strategies related to people's networking behavior include three types of individual, managerial, and organizational actions. Inappropriate formal communication, organizational structural features, interactions between individuals, organizational welfare programs, and network characteristics (group) were identified as intervening factors and specific individual characteristics, job characteristics, and Normative - cultural characteristics were the contextual factors of this phenomenon. Improving organizational structure, the individual employee actions effectiveness, facilitating and controlling management decisions and activities, enhancing organizational effectiveness and efficiency, improving organizational commitment, hindering organizational decisions and actions and increasing organizational conflicts resulted from networking behavior.
خلاصه ماشینی:
نظريهپردازي رفتار شبکهسازي کارکنان مبتنيبر نظريه تحليل دادهبنياد محمد حکاک ، راضيه فعلي تاريخ دريافت: ٨٩/١١/١٩ تاريخ پذيرش نهايي: ٨٨/١٦/١١ چکيده شبکهسازگ، ابزارگ براگ توسعه حرفهاگ است که سبب ميشود که افراد روگ مهارتهاگ اجتماعي خود سرمايهگذارگ کنند.
شژبکهسژازگ کژه بژه رفتار هدفمندگ در ايجاد ارتباط با ديگران اشاره دارد، يژ راهبژرد مهژ مژديريتي در شژغل و مژديريت مسير شغلي است چراکه اين اقدام دسترسي افراد به منابع را افزايش ميدهد.
نتايج اين مطالعه حژاکي از ين اسژت کژه بژين مهژارت شژبکهسژازگ و پيشژرفت شژغلي کارکنان ارتباط معنيدار و مثبتي وجود دارد و درنهايت رفتار شبکهاگ به پيشرفت شغلي افراد در سژازمان منجر خواهد شد.
گرچه رفتار شبکهسازگ ميتواند بژهعنژوان يژ پيشبينيکننده رفتار شخصي درجهت ايجاد شبکههاگ اجتماعي مختلف در ارتباط با شغل و عاملي مه در 6 پيشرفت شغلي افراد در نظر گرفته شژود کژه بژا رفتارهژاگ شژغلي متفژاوت در ارتبژاط اسژت (اسژپورک و همکاران، ٦١١٤) اما مطالعات قابلتوجهي درمورد ين صورت نگرفته است.
خلصهاي از تحقيقات انجامگرفته در ارتباط با شبکهسازي رفتاري (به تصوير صفحه مراجعه شود)روش تحقيق ايژن پژژوهش ازلحژاظ هژدف بنيژادگ – کژاربردگ (بژهدليژل سژعي در شژناخت ماهيژت و ذات رفتژار شبکهسازگ کارکنان در سازمان ميتواند بنيادگ و ازلحاظ کاربردهاگ ين براگ سازمان و اراسه راهحلهژاگ کاربردگ در مديريت رفتار شبکهسزگ کارکنژان مژيتوانژد درزمژره تحقيقژات کژاربردگ نيژز قژرار گيژرد)، ازلحاظ نحوه گرديورگ اطکعات توصيفي – اکتشافي و از نژوع تحقيقژات کيفژي اسژت.
N. )2014(, the role of satisfaction with job embeddedness in network ability, Asia Pacific Journal of Business and Management, 5)1(, 23-43.