چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد کیفی و از حیث روش اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان دانشگاهی اعم از مدیران گروههای آموزشی، روسای دانشکدهها، روسای دفتر برنامه ریزی، معاونین آموزشی، دفتر نظارت، اساتید خبره و اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده در دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1398 و کلیه متون مرتبط با موضوع تحقیق شامل کتابها، مقالات و پایان نامهها اعم از داخلی و خارجی بود. 12 نفر از متخصصان دانشگاهی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه مورد مطالعه در بخش منابع شامل 80 عنوان مقاله، کتاب و سایت بود. 24 عنوان فارسی و 34 عنوان انگلیسی که ارتباط موضوعی بیشتری با عنوان تحقیق داشتند به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون در پنج مرحله انجام شد. در نهایت شایستگیهای آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فردی، اخلاقی، ارزشی، خدماتی و بین الملل به عنوان شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده شناسایی شدند. مسئله بالندگی در دانشگاهها بسیار مهم و ضروری است. اگرچه نیاز به ایجاد و راه اندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاهها حس میشود، ولی مسئول بالندگی حرفهای در درجه اول خود فرد بوده و باور قلبی به لزوم بالندگی از مهمترین مسائل در این خصوص میباشد.
This study aimed to identify the professional development competencies of novice faculty members of public universities in Tehran. This study was a Qualitative approach and an exploratory method. The study population included all university professionals including department heads, heads of faculties, heads of planning offices, educational assistants, supervisory offices, expert professors, and novice faculty members in public universities in Tehran in 1398 and All texts related to the research topic included books, articles, and dissertations, both internal and external. Twelve academic experts were selected as the sample using the purposive sampling method and the snowball method. The study population in the resources section included 80 articles, books, and sites. 24 Persian and 34 English titles that were more thematically related to the research title were selected as the study sample. The tools of the present study included a semi-structured interview. Data analysis was performed by the content analysis method in five step.Finally, educational, research, organizational, personal, ethical, value,service, and international competencies were identified as professional development competencies of novice faculty members.The issue of maturity in universities is very important and necessary. Although there is a need to establish a regular and formal center called the Center for Growth in universities, the responsibility for growth and professional growth is primarily the individual and the belief in the need for growth is one of the most important issues in this regard.