چکیده:
هدف از این مقاله بررسی یک زنجیرهی تأمین سه سطحی شامل دو خردهفروش، یک تولید کننده و یک تامینکننده و هماهنگ کردن تصمیمات هر یک از اعضا در زمینه قیمتگذاری و موجودی، به صورت موثر و کارا، با استفاده از نظریه بازی است. در این زنجیره در سطح خردهفروشی بین خردهفروشها رقابت وجود دارد و آنها برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار با یکدیگر رقابت می-کنند. مدلسازی موجودی یک زنجیرهی تأمین چند سطحی و فرموله کردن بازی اعضاء برای تعیین قیمت و دورهی جایگزینی موجودی، رویکرد اصلی این مقاله است. در این پژوهش از روش ضریب صحیح به عنوان روش جایگزینی موجودی مادهی خام و محصول استفاده شده و بازی استکلبرگ-نش سه سطحی آشیانهای برای مدلکردن این مسئلهی بهینهسازی بهکار رفته است. در این بازی دو خرده-فروش بازی نش سطح پایین را تشکیل میدهند، سپس این دو خردهفروش به عنوان یک گروه، بازی استکلبرگ سطح میانی را با تولیدکننده بازی میکنند و خردهفروشها و تولیدکننده به عنوان یک گروه بازی استکلبرگ سطح بالا را با تأمینکننده انجام میدهند.
This paper concerns studying a three-level supply chain and coordinating price and inventory decisions using game theory. In the retailing level, competing exist between retailers and they compete each other to gain higher demand. Demand is deterministic. The main challenge is modeling a multi-level supply chain and formulating the game between players to determine price and replenishment period. Integer multiplier method adopted as replenishment mechanism and three-level nested Stackelberg-Nash game used to formulate the optimization problem that produces a three-level programming model. Retailers formulate the bottom-level Nash game, the whole retailers play the middle-level Stackelberg game with manufacturer, and both levels as a group formulate the top-level Stackelberg game with supplier. Questions that answered at the end are for supplier; (1) what is the optimal price for raw material sold to manufacturer? In addition (2) how frequent should the raw material procurement take place? For manufacturer: (1) what is the optimal product wholesale price? In addition (2) how frequent should the production process take place? For each retailer: (1) what is the optimal price for products sold to market? and (2) how frequent should the product procurement take place?
خلاصه ماشینی:
مدلسازي رقابت در مسئله هماهنگي يک زنجيره تأمين سه سطحي حميدرضا اکبر فخرآبادي ١، سيد حسن قدسيپور٢*، جعفر قيدرخلجاني ٣ ١- کارشناسي ارشد مهندسي صـنايع ، دانشـکده مهندسـي صـنايع و سيسـتم هـا ي مـديريت ، دانشگاه صنعتي اميرکبير، تهران ، ايران ٢- استاد دانشکده مهندسي صنايع و سيستم هاي مديريت ، دانشگاه صنعتي اميرکبير، تهران ، ايران ٣- استاديار مجتمع دانشگاهي مديريت و فنـاوريهـاي نـرم ، دانشـگاه صـنعتي مالـک اشـتر، تهران ، ايران دريافت : ١٣٩٥/٠١/١٦ پذيرش : ١٣٩٥/٠٤/٢٧ چکيده هدف از ايـن مقالـه بررسـي يـک زنجيـره تـأم ين سـه سـطحي شـامل دو خـرده فـروش ، يـک توليدکننــده و يـک تــأمين کننـده و هماهنـگ کــردن تصـميم هــاي هــريـک از اعضـا در زمينــه قيمت گذاري و موجودي، به صورت مؤثر و کـارا بـا اسـتفاده از نظريـه بـازي اسـت .
در ايـن پـژوهش از روش ضـريب صـحيح بـه عنـوان روش جـايگزيني موجودي ماده خام و محصول استفاده شده و بازي استکلبرگ -نـش سـه سـطحي آشـيانه اي براي مدل کردن اين مسئله بهينه سازي به کار رفته است .
در سال ٢٠١١ هوآنگ و همکاران [١٢، صص ١١٥-١٢٩] در پژوهش خود هماهنگ کردن تصميم هاي يک زنجيره تأمين سه سطحي را شـامل چنـد تـأم ين کننـده ، يک توليدکننده و چند خرده فروش بررسـي کردنـد.
طـالعيزاده و نـوري دريـان [١٤] مـدل مقـدار توليـد اقتصادي را براي يک زنجيره تأمين چند کالايي سه سطحي شـا مل چنـد تـأمين کننـده ، يک توليدکننده و چند خرده فروش مورد مطالعه قرار دادند و جهت تعيين قيمت ، مقـدار موجودي و مقدار توليد مناسـب ، زنجيـره را بـه صـورت يـک بـازي اسـتکلبرگ ، مـد نمودند.