چکیده:
نحوه پراکنش عناصر گردشگری در فضای شهری، در بازدید گردشگران و در نتیجه اقتصاد گردشگری شهری نقش مهمی دارد؛ در همین راستا توزیع مطلوب زیرساختهای شهری متناسب با جاذبههای گردشگری ضروری است. لذا این پژوهش با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه کاربریهای جاذب گردشگری و چگونگی توزیع فضایی آن در شهرها، به روش توصیفی- تحلیلی شکلگرفته است، دادهها و اطلاعات موردنیاز ازجمله موقعیت جاذبههای گردشگری، هتلها و ایستگاههای اتوبوس، از نقشههای طرح تفصیلی شهر زنجان، سایت استانداری و سایت شهرداری زنجان اطلاعات جمعآوریشد و سپس روی نقشه شهرزنجان مشخص گردید. برای تحلیل شعاع دسترسی ایستگاههای اتوبوس و جاذبههای گردشگری از تحلیل فضایی Spatial Analysis، از ابزار EuclideanDistance استفاده شد. از ابزار Reclasify نیز جهت طبقهبندی مجدد نقشهها و در نهایت جهت تهیه نقشه نهایی از ابزار FuzzyOvelay استفاده شده است. همچنین جهت بررسی تناسب جاذبههای گردشگری، هتلها و ایستگاههای اتوبوس، از مدل میانگین مرکزی و بیضی انحراف معیار استفاده شده است، سپس برای تحلیل نحوه توزیع و پراکنش فضایی جاذبهها، هتلها و ایستگاههای اتوبوس از آزمون میانگین نزدیکترین همسایه استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که توزیع فضایی جاذبههای گردشگری در شهر زنجان با توجه به میانگین شاخص نزدیکترین همسایه عدد 1. 75 بوده و از الگوی پراکنده تبعیت میکند. همچنین تحلیل شعاع دسترسی جاذبههای گردشگری شهر زنجان نشان میدهد که در فاصله مطلوبی نسبت به ایستگاههای اتوبوس قرارگرفتهاند، اما در این میان سه مورد از جاذبههای گردشگری از وضعیت مناسبی به لحاظ دسترسی به ایستگاههای اتوبوس برخوردار نیستند و باید در نزدیکی حداقل 35
The distribution of tourism elements in urban space is important in tourists' visits and as a result of the urban tourism economy; in this regard, the optimal distribution of urban infrastructure appropriate to tourist attractions is essential. Therefore, this research has been developed by descriptive-analytic method considering the importance and position of tourist attraction and its spatial distribution in the cities. The data and information required including the location of tourist attractions, hotels and bus stations, from detailed maps of Zanjan city , The site of the governorate and the site of the Zanjan municipality were gathered and then on the map of Shahrzanjan. The EuclideanDistance tool was used to analyze the accessibility radius of bus and tourist attractions from spatial analysis. The Reclasify tool is also used to re-map the maps and finally to use the FuzzyOvelay tool to create the final map. Also, to determine the proportion of tourist attractions, hotels and bus stations, the mean central and oversized standard deviation model has been used, then the average nearest neighbor has been used to analyze the distribution and spatial distribution of attractions, hotels and bus stations. The results indicate that the spatial distribution of tourist attractions in Zanjan, according to the nearest nearest neighbor, is 1.75, and follows a dispersed pattern. Also, analysis of the radius of access to Zanjan's tourist attractions shows that they are in good distances to bus stations, but in the meantime, three of the tourist attractions are not in good condition in terms of access to bus stations and should be located near the minimum of 35
خلاصه ماشینی:
لــذا ايــن پــژوهش بــا در نظــر گــرفتن اهميــت و جايگــاه کــاربري هــاي جــاذب گردشــگري و چگــونگي توزيــظ فضــايي آن در شــهرها، بــه روش توصــيفي - تحليلــي شــکل گرفتــه اســت ، داده هــا و اطلاعــات موردنيــاز ازجملــه موقعيــت جاذبــه هــاي گردشــگري، هتل هـا و ايسـتگاههـاي اتوبـوس، از نقشـه هـاي طـر؟ تفصـيلي شـهر زنجـان، سـايت اسـتانداري و سـايت شــهرداري زنجــان اطلاعــات جمــظ آوري شــد و ســپس روي نقشــه شــهرزنجان مشــخص گرديــد.
شاخص نزديکترين همسايه و نمره جاذبه هاي گردشگري در شهر زنجان (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : نگارندگان، ١٣٩٦ طبـق جـدول شـماره يـک نمـره شـاخص نزديـکتـرين همسـايه جاذبـه هـاي گردشـگري شـهر زنجــان برابــر بــا ١,١٦ و بيشــتر از يــک و نشــانگر پراکنــده بــودن جاذبــه هــاي گردشــگري در ايــن شــهر است و نمره منفي Z نيـز بـا عـدد ١,٦٤ صـحت ايـن ادعـا را بيشـتر تئييـد مـي کنـد و نمـودار مـوران زيـر نيز صحت اين موضوع رو تئ ييد کـرده اسـت بـه طـوري کـه نـوع پراکنـدگي جاذبـه هـا در قسـمت الگـوي پراکنــده قرارگرفتــه اســت ث امــا پراکنــدگي هتــل هــا گردشــگري عــدد ٠,٥٥ را نشــان داده کــه نشــانگر خوشه اي بودن و تمرکز اين جاذبه ها در بخش هايي از شهر است .
نمودار موران نوع الگوي فضايي جاذبه هاي گردشگري منبع : نگارندگان، ١٣٩٦ آزمون مرکز متوسط و بيضي انحراف معيار در ايـن آزمـون انـدازه و شـکل بيضـي ، ميـزان پراکنـدگي را معـين مـي کنـد و امتـداد آن جهـت و گسترش جاذبه هاي گردشـگري را نشـان مـي دهـدث و نقطـه مرکـز متوسـط را مـي تـوان بـه عنـوان معيـاري تقريبـي بـراي مقايسـه توزيـظ فضـايي انـواع جاذبـه هـاي گردشـگري در يـک فضـاي جغرافيـايي بـه کـار گرفت .