چکیده:
با توجه به وجود نابرابری های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان بزرگترین مانع جهت شکل گیری مناطق خلاق و اصول تربیت شهری در مدیریت شهری باید برنامه هایی تدوین و با توجه به لزوم توسعه هماهنگ مناطق مختلف شهرخلاق، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش توزیع فضایی خدمات شهری در توسعه پایدار شهر زاهدان انجام گرفته است .روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی و کمی است که در آن از مدلهای سنجش مکانی تاپسیس و آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، کل محدوده قانونی شهر زاهدان شامل مناطق شهری زاهدان آن می باشد، نتایج حاصل از رتبه بندی مناطق در شاخص های شهر خلاق نشان می دهد که منطقه 1 به عنوان یک منطقه کمابیش نوساز با توزیع متناسب کاربری اراضی و خدمات شهری، دسترسی مناسب به خدمات آموزشی و کیفیت بالای زندگی به عنوان مطلوب ترین منطقه زاهدان و منطقه 3 به دلیل کیفیت پایین زندگی و سطح سواد نسبتا پایین نامطلوب ترین منطقه به لحاظ شاخص های شهر خلاق می باشدو سایربخشها ازآن متاثر است بطوریکه اساس اقتصادی این شهرها نیز برپایه فرهنگ و منابع فرهنگی است و ازمفاهیمی چون صنایع فرهنگی صنایع خلاق و اقتصاد خلاق سخن به میان می اید جذب و پرورش استعدادها و ایده ها نیازمند محیطی تنوع پذیر بردبار و باز است بطوریکه افراد خلاق بتوانند به راحتی درآ« فعالیت و کار کنند یک شهرخلاق باید بتواند گروه ها ی مختلف اجتماعی بافرهنگهای مختلف است
The results of the ranking of regions in the indicators of the creative city indicate that District 1 as a relatively new area with a proportional distribution of land use and urban services, appropriate access to educational services and high quality of life as the most desirable area of Zahedan and District 3 Because of the low quality of life and the relatively low level of literacy, the most disadvantaged region is in terms of the indicators of the city of the creative world, and the various types of it are affected, so that the economic basis of these cities is also based on culture and cultural resources, and speak of such as cultural industries of creative industries and creative economy. It is said that attracting and developing talents and ideas requires an environment of tone Able to be tolerant and open so that creative people can easily "work and work. A city-town must be able to have diverse social groups of different cultures
خلاصه ماشینی:
نقش شهر خلاق در توسعه خدمات شهري و کيفيت زندگي شهروندان مورد مطالعه زاهدان عيسي ابراهيم زاده آکباد١، حسين دوستي مقدم ٢*، سميه قيصران پور٣ ١-دانشگاه سيستان و بلو ستان - دانشکده جغرافيا و برنامه ريز* محيطي - گروه جغرافيا و برنامه ريز* شهر* ٢-جغرافيا وبرنامه ريز* گردشگر*،جغرافيا و برنامه ريز* روستايي وشهر* ،دانشگاه سيستان وبلو ستان ٣-دانشجو* کارشناسي ارشدجغرافيا وبرنامه ريز* شهر* زابل تاريخ دريافت :١٣٩٧/١٠/١٠ تاريخ پذيرش: ١٣٩٧/١٠/١٩ چکيده با توجه به وجود نابرابر* ها* اجتماعي ، فرهنگي و اقتصاد* به عنوان بزرگترين مانع جهت شکل گير* مناطق خلاق و اصول تربيت شهر* در مديريت شهر* بايد برنامه هايي تدوين گردد.
باشدو نتايج حاصل از رتبه بند* مناطق در شاخص ها* شهر خلاق نشان مي دهد که منطقه ١ به عنوان يک منطقه کمابيش نوساز با توزيع متناسب کاربر* اراضي و خدمات شهر*، دسترسي مناسب به خدمات آموزشي و کيفيت بالا* زندگي به عنوان مطلوب ترين منطقه زاهدان و منطقه ٣ به دليل کفييت پايين زندگي و سطح سواد نسبتا پايين نامطلوب ترين منطقه به لحاء شاخص ها* شهر خلاق مي باشدو سايربخشها ازآن متاثر است بطوريکه اسا؟ اقتصاد* اين شهرها نيز برپايه فرهنگ و منابع فرهنگي است و ازمفاهيمي ون صنايع فرهنگي صنايع خلاق و اقتصاد خلاق سخن به ميان مي ايد جذب و پرورش استعدادها و ايده ها نيازمند محيطي تنوع پذير بردبار و باز است بطوريکه افراد خلاق بتوانند به راحتي درآ٦ فعاليت و کار کنند يک شهرخلاق بايد بتواند گروه ها * مختلف اجتماعي بافرهنگها* مختلف شد.