چکیده:
گستردگی و پیچیدگی مسایل شهری و رشد و توسعه روافزون شهر ها، مدیریت امور شهر را به وظیفه دشواری تبدیل نموده است در میان سازمانهای مختلف مدیریت شهری، شهرداری یکی از دستگاه-هایی است که ارتباط مداوم و تنگاتنگی با عموم مردم دارد و توسعه همه جانبه و پایدار شهر، زمانی عملی خواهد شد که شهروندان از عملکرد سازمان شهرداری رضایت داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف؛ سنجش میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری های استان لرستان با روش توصیفی- تحلیلی بر پایه منابع اسنادی و پرسشنامه تدوین شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شهروندان ساکن در 11 نقطه شهری در استان لرستان می باشند. نتایج تحقیق نشان داد؛ میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهر داری بر اساس وظایف و شاخص های تعریف شده نشان داد؛ رضایت شهروندان از بخش خدمات شهرداری نسبت به سایر بخش ها بیشتر می باشد و از بخش فرهنگی و اجتماعی نسبت به سایر مولفه ها رضایت کمتری دارند.
The extent and complexity of urban issues and the growing urban growth have made city affairs a difficult task. Among the various urban management organizations, the municipality is one of the devices that has close links with the public, and development All-inclusive and sustainable city will be implemented when citizens are satisfied with the performance of the municipal organization. The purpose of this study was to assess the satisfaction of citizens from the performance of the municipalities of Lorestan province by descriptive-analytical method based on the sources of the documents and the questionnaire. The statistical population of this study is citizens living in 11 urban centers in Lorestan province. The results of the research showed that citizens 'satisfaction with urban performance was based on defined tasks and indicators; citizens' satisfaction with municipal services was higher than other sectors, and less satisfaction from the cultural and social sectors than other components. have.
خلاصه ماشینی:
٣- کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسي ، کارمند شهرداري کوهدشت ٤- دکتري جغرافيا و برنامه ريزي شهري و پژوهشگر جهاد دانشگاهي واحد لرستان تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١١/١٥ تاريخ بازنگري: ١٣٩٧/١١/٢٧ تاريخ پذيرش:١٣٩٧/١٢/٢١ چکيده گستردگي و پيچيدگي مسايل شهري و رشد و توسعه روافزون شهر ها، مديريت امور شهر را به وظيفه دشواري تبديل نموده است در ميان سازمان هاي مختلف مديريت شهري، شهرداري يکي از دستگاه هايي است که ارتباط مداوم و تنگاتنگي با عموم مردم دارد و توسعه همه جانبه و پايدار شهر، زماني عملي خواهد شد که شهروندان از عملکرد سازمان شهرداري رضايت داشته باشند.
-برکپور و همکاران(١٣٨٩) در مطالعه اي به ارزيابي عملکرد شهرداري بر پايه سنجش ميزان رضايت مردم از خدمات شهري در مناطق يک و يازده شهر تهران پرداخته است و در اين تحقيق تصريح مي کند که سنجش عملکرد شهرداري و نحوه ارايه خدمات از دومنظر عيني و ذهني مي تواند صورت بگيرد.
-کاظمي نژاد و همکاران (١٣٩٠) در مقاله خود تحت عنوان ارزيابي عملکرد شهرداري ها بر پايه سنجش ميزان رضايت مردم از خدمات شهري شهر نوشهر، در ٧ حوزه ميزان رضايت مردم از عملکرد شهرداري را مورد سنجش قرار داده که نتايج بدست آمده نشان داده بيشترين رضايت در زمينه خدمات رفاهي و کمترين رضايت در حوزه خدمات فرهنگي و اجتماعي بوده است .
757 4 جدول٢، در مورد نگرش پاسخگويان نسبت به وظايف فرهنگي و اجتماعي شهرداري محل سکونت افراد مي باشد که طبق جدول مذکور، شاخص نظارت بر حسن اجراي طرح هاي در سطح شهر با ميانگين ٢,٧٣ بالاترين رتبه و شاخص آموزش ترافيکي به شهروندان با ميانگين ١,٩٢ کمترين رتبه را کسب نمودند.