چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نشانه شناسی تصویر زن در سینمای کیا رستمی میباشد. جامعه آماری فیلمهای معطوف به نشانه شناسی زنان ساخته کیارستمی میباشد. روش نمونهگیری هدفمند و نمونه پژوهش فیلمهای گزارش و ده بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی است. شیوه بهدست آوردن اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و مشاهده فیلمها بود. فیلمها مورد تحلیل نشانهشناسی قرار گرفتند. نشانهشناسی بر اساس دو سنت عمده سنت فردیناند دوسوسور و سنت چارلز سندرس پیرس صورت گرفت. مطالعه و بررسی آثار بلند کیارستمی نشان داد که وی در طول دوران کاری خود نسبت به زنان و دغدغههای آنان اشراف داشته و بخش عمدهای از دوران متاخر فیلمسازیاش را به بازنمایی زنان و مشکلات آنها اختصاص دادهاست. وی بهخصوص در آثار متاخر خود، زنان را در کانون توجه فیلمهایش قرار داده است. نتایج بررسی مبتنی بر نشانهشناسی فیلم «گزارش» و «ده» نشان داد که کیارستمی در تلاش بوده تا ضمن بازتاب مشکلات زنان، نگاه جامعه به زن و انتظاراتی که از وی میرود را نیز نشان دهد و بر این مهم تاکید نماید که این نگاه سنتی و کلیشهای، علیرغم گذشت سالها، هم چنان در جامعه وجود دارد.
The objective of this study was to scrutinize the semiotics of the image of women in Kiarostami's cinema. The statistical population was Kiarostami's films focusing on women's semiotics. Purposive sampling method was adopted and the films "Report" and "Ten" were the samples of the research. The research design was descriptive-analytical. The data was obtained through library resources and watching films. The films were analyzed from semiotics point of view. The implemented semiotics was based on the two major traditions of Ferdinand de Saussure and Charles Sanders Pierce. The study of Kiarostami's feature films indicated that he was cognizant on women and their concerns during his career and devoted much of his late filmmaking career to represent women and their problems. Notably in his recent works, he spotlighted women in his films. The results of the semiotic study of "Report" and "Ten" showed that Kiarostami tried not only to reflect the problems of women, but also to depict the society's attitude and expectations toward them, and emphasized that such traditional and stereotypical view, despite the passage of years, still existed in the society.