چکیده:
در این مقاله، مسئله بورس گل و گیاه بهعنوان یک مسئله بهینهسازی در نظر گرفته میشود. ذینفعان این مسئله عرضهکننده، خریدار، شرکت آماد طرف سوم، کارگزاران و سازمان بورس معاملات هستند. گلها و گیاهان جزو محصولات تازه و محصولات تازه نیز بهعنوان زیرمجموعهای از محصولات فسادپذیر شناخته میشوند. در این مقاله، دو مدل رقابتی استکلبرگ بین عرضهکننده محصولات و خریدار و همچنین بین خریدار و شرکت آماد طرف سوم ارائه میشود که در مدل اول، مقدار سفارش بهینه، قیمت عمدهفروشی و قیمت خردهفروشی محصول به دست میآید و در مدل دوم نیز قیمت حمل بهینه توسط شرکت آماد طرف سوم محاسبه میشود. در پایان نیز یک مدل هماهنگ و یکپارچه ارائه میشود و نشان داده میشود که شرایط هماهنگی و یکپارچگی در مبادله گل و گیاه باعث میشود تا سود و مقدار سفارش بیشتر و همچنین قیمت خردهفروشی کمتری در کل زنجیره تأمین نسبت به حالتهای رقابتی برای اعضای زنجیره به دست آید.
In this paper, we consider plant and flower organized exchange market configuration as an optimization problem. Stakeholders in plant and flower organized market problem are supplier, buyer, third-party logistics company, broker and exchange market agent. Plants and flowers are a subset of fresh products and also fresh products are a sub-category of perishable products. In this paper two leader-follower Stackelberg model between supplier and buyer and also between buyer and third-party logistics provider will be proposed. We drive the optimal order quantity, selling and retail price in the first model and optimal transportation price in the second model. At the end, a coordinated and integrated model will be proposed in which all members of the supply chain will try for overall chain profit. Then the expected profits, order quantity, and retail price of the competitive mode and the coordinated model are compared with respect to given numerical example. The results show higher profit and order quantity and lower the retail price in a coordinated mode compared to competitive model.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٢، شماره ٤، زمستان ١٣٩٦ بهينه سازي مبادلات در بورس گل و گياه با در نظر گرفتن شرکت آماد طرف سوم تحت شرايط عدم قطعيت حسين محمدي دولت آبادي ١، مهدي غضنفري ٢*، ابراهيم تيموري ٣، مير سامان 4 پيشوايي ١- دانشجوي دکتري، دانشکده مهندسي صنايع ، دانشگاه علم و صنعت ايران، تهران، ايران ٢- استاد، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مهندسي صنايع ، دانشگاه علم و صنعت ايران، تهران، ايران ٢- دانشيار، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مهندسي صنايع ، دانشگاه علم و صنعت ايران، تهران، ايران ٣- استاديار، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مهندسي صنايع ، دانشگاه علم و صنعت ايران، تهران، ايران دريافت : ١٣٩٥/١٠/٢٧پذيرش: ١٣٩٦/٧/١ چکيده در اين مقاله ، مسئله بورس گل و گياه به عنوان يک مسئله بهينه سـازي در نظـر گرفتـه مـيشـود.
در اين مقاله ، دو مـدل رقـابتي اسـتکلبرگ بـي عرضـه کننـده محصـولات و خريدار و همچنين بين خريدار و شرکت آماد طرف سوم ارائـه مـيشـود کـه در مـدل اول ، مقدار سفارش بهينه ، قيمت عمدهفروشي و قيمت خردهفروشي محصول به دست ميآيد و در مدل دوم نيز قيمت حمل بهينه توسط شرکت آمـاد طـرف سـوم محاسـبه ميشود.
در اين مقاله ، تقاضاي بازار براي محصول کـه بـه سـطح تازگي و قيمت خردهفروشي خريدار بستگي دارد به شکل زير ارائه ميشود: 186 بهينه سازي مبادلات در بورس گل و گياه با ...