چکیده:
در یک شبکه حملونقل عمومی (هوایی–زمینی)، هدف اصلی انتقال مسافر از مبدأ به مقصد و توجه به اهمیت خدمترسانی است. در نظر گرفتن انواع مختلف وسیله حملونقل و به دنبال آن افزایش خدمترسانی (تنوع خدمات)، یکی از مسائل مهم و اساسی در سیستمهای مکانیابی هاب سلسلهمراتبی است. همچنین بررسی اثر اختلال (عامدانه و غیرعامدانه)، تغییرات دامنه ارتباطات در شبکه توزیع، مکانیابیها و تخصیصهای مجدد و طراحی شبکهای پایدار جهت پاسخگویی با وجود اختلال، ازجمله مسائلی هستند که در حوزه مکانیابی هاب سلسلهمراتبی کمتر موردتوجه قرار گرفته شدهاند. در این پژوهش برای طراحی پایدار شبکه مکانیابی هاب سلسلهمراتبی، با در نظر گرفتن حملونقل چندوجهی و محدودیت ظرفیت خدماترسانی در دو سناریو عدم وجود اختلال و وجود اختلال، از یک مدل خطی استفاده شده و مدل پیشنهادی با استفاده از نرمافزار بهینهسازی گمز و شبیهسازی مونتکارلو (نرمافزار متلب) حل شده است. از نتایج حاصل از سناریو عدم وجود اختلال برای به دست آوردن احتمال اختلال گره هابهای غیرمرکزی و مسیرهای هابی برای سناریو وجود اختلال استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل و روش حل پیشنهادی حتی با وجود اختلال، تغییرات مکانیابی گره هابهای غیرمرکزی و تخصیصهای مجدد سطوح سلسلهمراتبِ شبکه، میتواند پاسخگوی تقاضاهای موجود باشد. افزایش ضریب تخفیف، افزایش بازه اختلال و همچنین افزایش تعداد گره هابهای غیرمرکزی در شبکه سبب افزایش هزینه کلی شبکه میشود. همچنین افزایش سطوح خدمترسانی، توجه به انواع مسیرها و وسیلههای حملونقل میتواند قدرت تصمیمگیری در شبکه را گسترش دهد.
Passenger transferring between origins to destinations, regarding the matter of the variety of services are the main goal in a public transportation (air and ground systems). So, considering the different types of vehicles and increasing different levels of services are the essential issues in hierarchical hub location problems. As well as the effect of disruption (Deliberately and unintentionally), changing the scope of the connectivity in a distribution systems, locations, re–allocations and designing the sustainable network in the presence of disruption are the problems which are less reviewed in a hierarchical hub location field. In this paper a linear model used for designing a sustainable capacitated hierarchical hub location problems considering multi modes of transportation based on two scenarios, with or without any disruption. This model has been solved with GAMS 23.4.3 optimization software and Monte Carlo simulation method (MATLAB R2016a). Based on the results of the network without any disruption, the disruption probability obtained to be used in a network under disruption. The results show that, the model and the proposed solution method, can satisfy the demands in the presence of disruption, changing the location of non–central hub nodes and the re–allocation in each levels of hierarchy. Increasing the discount factors, disruptions and the number of non-central hub nodes increases the total costs of the hierarchical hub network. Also increasing the levels of services, considering the different paths and vehicles can expand the decision making ability in a network.
خلاصه ماشینی:
در ايـن پـژوهش بـراي طراحي پايدار شبکه مکانيابي هاب سلسله مراتبي ،با در نظر گـرفتن حمـل ونقـل چنـدوجهي و محدوديت ظرفيت خدماترساني در دو سناريوعدم وجود اخـتلال و وجـود اخـتلا ،از يـک *نويسنده مسئول مقاله : E-mail: seyedhosseini@iust.
تفسير مدل سناريو ١ يک مسئله مکانيابي هاب مسافربري با تعداد مشـخص گـره هـاب، در حالـت عـدم وجود اختلال با سه سطح سلسله مراتب ازجمله گره تقاضا، گره هابهاي غيرمرکـزي و گره هاب مرکزي با وجود دو نوع مختلف حمل ونقل هوايي و زميني براي هر يک از سطوح سلسله مراتب ارائه شده است .
با استفاده از نتايج حاصل از شبيه سـازي مونـت کـارلو حالـت خرابي، تعداد خرابي، گره هابها يا مسيرهاي هابي که دچار اختلال ميشـوند،تعيـين شده و به دنبال آن هزينه هاي نگهداري، تعمير و راهاندازي مجدد (پس از رفع خرابـي) بر اساس مدتزمان اخـتلال بـه وجـود آمـده بـه هزينـ هـاي پيشـين سيسـتم تحميـ 36 ميشود و در اين حالت ،هدف اصلي حداقل نمـودن هزينـه هـاي شـبکه و مکـا يـابي– تخصيص مجدد در سيستم براساس اين اصل است .
٣–١–مدلسازي مسئله بدون وجود اختلال در شبکه (سناريو ١) محدوديت هاي مدل رياضـي پيشـنهادي در ٣بخـش مکـانيـابي–تخصـيص هـابهـا، مسيريابي جريـان والزامـات خـدماتدهـي (محـدوديت ظرفيـت )طبقـه بنـدي و سـپس توضيح داده شده است : مکانيابي–تخصيص هابها در شبکه سلسله مراتبي براي نوع حمل ونقل m Mمتغيرهاي تصميم Ximk،Xitm و Ximu يک هستند،اگر گـره تقاضا i iبه ترتيب به گره هاب غيرمرکـزي زمينـي k H، گـره هـاب غيرمرکـزي هوايي t Hو گره هاب مرکزي u Cتخصيص داده شود و در غيـر ايـن صـورت، صفرخواهند بود.
Mohammadi, "Hub and spoke network design under operational and disruption Risks,"Transportation Research Part E, vol.