چکیده:
ارزش کارکنان یکی از مفاهیم اصلی در مدیریت منابع انسانی است و اندازهگیری میزان آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون روشهای اندازهگیری ارزش کارکنان بهصورت کیفی بیان شدهاند؛ بهطوریکه برای ارزش کارکنان مؤلفههایی در نظر گرفته میشود و براساس تحلیل متغیرها، میزان ارزش کارکنان به دست میآید. البته در تحقیقات این حوزه حتی مؤلفههای یکپارچه و پرسشنامه منسجمی برای سنجش این مفهوم وجود ندارد اما میتوان بر اساس تحقیقات میدانی روی مؤلفهها، میزان ارزش کارکنان در دورههای مختلف را به دست آورده و مقایسه نمود. اِشکال تحلیل میدانی در آن است که امکان تغییر نتیجه با تغییر نمونهها وجود دارد و زمانبر است. در این تحقیق سعی شده است روش کمی در قالب یک فرمول ریاضی ارائه شود تا بتوان روند تغییرات ارزش کارکنان را سریعتر محاسبه نمود. فرمول ارائهشده که EVRFM نام گرفته است، از سال آخرین ارتقا و سال استخدام در رابطه EVR، تعداد ارتقا و سال استخدام در رابطه EVF و درصد افزایش حقوق سالیانه در رابطه EVM ساخته میشود. برای سنجش صحت فرمول، دادههایی از هفت شعبه اصلی یک شرکت بیمه خصوصی در شهر تهران جمعآوری و ارزش کارکنان با فرمول EVRFM محاسبه شده است. از همین جامعه آماری، تعداد 384 نمونه پرسشنامه جمعآوری شده که ارزش کارکنان را با سه مؤلفه جذب، رضایت و وفاداری سنجیده است. نتایج بهدستآمده از فرمول EVRFM و تحلیل پرسشنامهها نشان میدهد که هر دو روند افزایش و کاهشی یکسانی را در محاسبه ارزش کارکنان طی میکنند و فرمول EVRFM میتواند جایگزین مناسبی در سنجش روند ارزش کارکنان باشد.
Employee value is a basic concept of human resource and more important in measuring. Measuring method for employee value introduced qualitatively till now. So that, consider component for employee value and achieved based on analysis. In literature there aren`t integrated component and any questionnaire for measuring, but could be compared the result based for fieldwork. Field researchers problems are that change the result by changing the sample and take time. In this paper we try to present the mathematical formula to calculate the trend of Employee value. Presented formula EVRFM composed of year of employment, last promotion year in EVR and number of promotion in EVF and percent of annual salary increased in EVM. To evaluate the formula data ware gathered from private insurance company in Tehran and calculating the employee value with EVRFM. Of the population 384 were gathered. Questioners evaluated employee value with 3components, attraction, satisfaction and loyalty. The result from EVRFM and analysis of questioners are as the same trend for evaluating the employee value. Thus EVRFM could be used for trend of employee value.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيـق بـا توجـه بـه مفهوم ارزش کارکنان براسـاس مؤلفـه هـاي کيفـي آن و وجـود شـاخص هـايي ماننـد استخدام ، امتياز، ارتقا که بر اساس تعاريف انجـام شـده داراي ماهيـت مثبتـي هسـتند، فرمول رياضي براي محاسبه ارزش کارکنان ارائه شده است .
د) رابطه بين RFM و مؤلفه هاي EVR،EVF و EVM در ارزش کارکنان همان طور که گفته شد Recency زمان سپري شده از آخرين خريد مشتري تا زمـان حال است .
٣- ارائه فرمول محاسبه براي ارزش کارکنان و تحليل داده هاي واقعي هدف از معرفي هر يک از روابط فوق ، ايجاد يک شاخص سـنجش در ارزش کارکنـان است که EVRFM ناميده شده است .
با مقايسـه جـدول (٢) و جدول (٣)، مقدار ارزش کارکنان در شعبه ٣ < شعبه ١ < شعبه ٤ < شـعبه ٥ < شعبه ٢ < شعبه ٦ < شعبه ٧ ٥- روش شناسي پژوهش روي داده هاي واقعي و تحليل پرسشنامه اي به منظور بررسي صحت فرمول ارائه شده همان طور که گفته شد جامعه آماري، مجموعه کارکنان يک شرکت بيمه خصوصـي در شـهر تهران است .
سه مؤلفه جذب ، رضايت و وفاداري براي ارزش کارکنان در نظـر گرفته شده است .
(1997), “Value-driven Relational Marketing: from Products to Resources and ompetencies”, Journal of Marketing Management, 13(5), pp.
(1991), “Job Satisfaction, Service Capability and Customer Satisfaction: An Examination of Linkages and Management Implications”, Human Resource Planning, 14, pp.