چکیده:
استراتژی لجستیک، یک مزیت مهم برای عملیات مدیریت زنجیره تامین است که نیاز به برنامهریزی متمرکز عملیات برای کاهش زمان و تحویل به موقع محصول جهت افزایش سطح رضایتمندی مشتریان را به دنبال دارد. در این مقاله هدف کمینهسازی زمان کل عملیات با لحاظ پارامترهای زمانی غیر قطعی و با رویکرد پنجره زمانی نرم در کل زنجیره تامین میباشد و با استفاده از مدل برنامهریزی خطی امکانی مدل برنامه ریزی ریاضی فازی را به مدل قطعی تبدیل مینماید. از آنجا که مدل مقاله از نوع برنامهریزی خطی عدد صحیح صفر و یک بوده و متعلق به مسائل با پیچیدگی NP-hard است زمان حل مسئله با افزایش ابعاد مساله به شدت و به صورت نمایی افزایش مییابد. لذا برای پیدا کردن جوابهای نزدیک بهینه مساله از الگوریتم های ژنتیک ، الگوریتم شبیهسازی تبرید استفاده شده است.سپس این الگوریتمها با معیارهایی با یکدیگر مقایسه شده و الگوریتم برتر در هر معیار مشخص گردید.
Logistics strategy is an important advantage for supply chain management operations, which requires centralized planning of operations to reduce time and timely delivery of the product to increase the level of customer satisfaction. Cross-dock is an efficient method to control inventory flow that is essential in supply chain management. The other objectives of the cross dock are inventory reduction, increased levels of customer responsiveness and better control of the distribution operation. This paper focuses on the optimization of the transportation scheduling and the planning of the movement inbound and outbound trucks with a soft window, where time parameters are considered uncertain. Therefore, a mathematical model is presented with the goal of minimizing the total time of operation in the supply chain and using the possibility Linear programming model converts the mathematical model into a definite mathematical model. Since the article model is zero and one linear programming type of the integer and belongs to NP-hard issues, the time to solve them increases with increasing problem dimensions. Therefore, genetic algorithm and Simulated Annealing algorithm are used to find optimal solution problems. The parameters used in meta_ heuristic algorithms were determined by Taguchi method with mini-tab software and their optimal values were extracted. Then, according to constant parameters including the number of suppliers, customers, cross-dock, inbound and outbound trucks, and product types, sample problems were generated at three small, meddle and large production levels, and at each level, seven problem samples were generated and total of twenty one issues were solved.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در واقــع در ايــن مســئله کـاميونهــاي ورودي پــس از بــارگيري محصــولهــااز تأمين کننده ها، به طـور مسـتقيم بـه طـرف مشـتريان،تـأمين کننـده ديگـر و يـا يکـي از باراندازهاي تقاطعي حرکت مـيکننـد و محصـولهـا در بارانـداز تقـاطعي تخليـه و در کاميونهاي خروجي محصولهابارگيري و براي مشتريان فرستاده ميشـود.
٤-مدل رياضي پيشنهادي ٤-١-نمادگذاري متغيرهاي اصلي و پارامترهاي مهم شناخته شده در مدل و الگوريتم هـاي ارائـه شـده در مقاله عبارتانداز: ٤-١-١-متغيرهاي صفرويک X୧ୱୡୢ୦= اگر کاميون ورودي iاز بارانداز تقاطعي (cd)به طرف تأمين کننـده sحرکـت کنـد؛ درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري ميکند: ١و در غير اين صورت :٠است .
X୧ୱୡୢ୦= اگر کاميون ورودي iاز تأمين کننده sبـه طـرف بارانـداز تقـاطعي cd حرکـت کند؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري کرده است :١و در غير اين صورت :٠است .
X୧ୡୡ୦= اگر کاميون ورودي iاز مشـتري مبـدأ (cm)بـه طـرف مشـتري مقصـد (cn) ౣ حرکت کند؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري ميکند:١و در غير اين صورت :٠ است .
X୧ୡୢୡୢ୦ =اگر کاميون ورودي iاز بارانداز متقاطع مبدأ (cdm)به طـرف بارانـداز ౣ مقصد (cdn)حرکت کند؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري ميکند:١و در غير اين صورت :٠است .
෩B୧ୱୡୢ୦=زمان فازي خروج کاميون ورودي iاز تأمين کننده sاست ؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري و به طرف بارانداز تقاطعي cd حرکت ميکند.
B෩୨ୡୢୡୢ୦= زمان فازي خروج کاميون خروجـي jاز بارانـداز متقـاطع مبـدأ (cdm)بـه ౣ طرف بارانداز مقصد ( cdn)است ؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري ميکند.
෨ୱ୧ୡୢ୦ܶ=زمان فازي حمل ونقل کاميون ورودي iاز تأمين کننده sبـه بارانـداز تقـاطعي cd است ؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري کرده است .
෨ୡ୧ୢୡୢ୦ܶ= زمان فازي حمل ونقل کاميون ورودي iاز بارانداز مبدأ (cdm)به بارانـداز ౣ مقصد ( cdn)است ؛درحاليکه سفارش نوع hرا بارگيري ميکند.