چکیده:
پیش زمینه و هدف: وابستگی رفتاری به اینترنت صرف نظر از اینکه یک آسیب روانی یا معضل اجتماعی در نظر گرفته می شود، پدیده است مزمن و عود کننده که با آسیب جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است و در این خصوص عواملی چون عوامل روانی، شناختی، خانوادگی و اجتماعی دخیل هستند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه تکانشگری و حساسیت بین فردی در دانش آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت و دانش آموزان عادی بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی -مقایسه ای و جامعه آماری ، شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر گرگان بود که از بین آنها تعداد 20 دانش آموزان که در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت نمره بالاتر از میانگین کسب کردند و 20 دانش آموز عادی انتخاب و به پرسشنامه های تکانشگری بارات (1959) و مقیاس حساسیت بین فردی بایس و پارکر (1989) پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد تکانشگری و حساسیت بین فردی دانش آموزان مبتلاء به اعتیاد به اینترنت و دانش آموزان عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که تکانشگری و حساسیت بین فردی در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به اینترنت در مقایسه با نوجوانان عادی بیشتر می باشد.
Background & Aims: Behavioral dependence on the Internet, regardless of whether it is a mental or social problem, is a chronic and recurrent phenomenon associated with serious physical, financial, family, social and psychological injuries, and in this regard factors examples psychological, cognitive, family and social factors are involved. Accordingly, the aim of this study was to compare impulsivity and interpersonal sensitivity among students with Internet addiction and normal students.
Materials & Methods: The research method was descriptive-comparative and the statistical population included all males secondary school of Gorgan, of them selected 20 student with higher scored average in Internet addiction inventory and 20 normal students. They responded to Baratchr('39')s impulsive questionnaire (1959) and the interpersonal sensitivity scale of Bias and Parker (1989).
Results: The results showed that there is a significant difference between the impulsivity and interpersonal sensitivity of students with Internet addiction and normal students.
Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that interpersonal impulsivity and interpersonal sensitivity in adolescents with Internet addiction are more than those with normal adolescents
خلاصه ماشینی:
مطالعات انجام شده نشان دهنده آن است که اعتياد به اينترنت با عواملي متفاوتي چون ، متغيرهاي جامعه شناختي از جمله سن ، جنس ، درآمد( کاس و گريفيت ١١، ٢٠١٤؛ پلي و آگريمي ١٢ ، ٢٠١٢)، متغيرهاي چون مدت زمان استفاده از برنامه هاي اينترنتي، شبکه هاي اجتماعي و انواع بازي هاي آنلاين (بارکوياک ٢٠١٥،١٣؛ لوپز-فرناندز٢٠١٥،١٤)، عوامل رواني- اجتماعي چون تکانشگري، روان نژندي و تنهايي(کو١٥، ٢٠١٧؛ تورنس ١٦ و همکاران ، ٢٠١٤) و همچنين افسردگي و اضطراب (١٧ هان و همکاران ، 3 Davis 4 Young & Rogers 5 Dalbudak 6 Evren 7 Dong 8 Parashar 9 Potenza 10 Şaşmaz 11 Kuss & Griffiths 12 Poli & Agrimi 13 Barkoviak 14 Lopez-Fernandez 15 Koh 86 ٢٠٠٩؛ ولفلينگ ١٨ و همکاران ، ٢٠١١) از جمله عواملي است که مي تواند زمينه آسيپ پذيري افراد بويژه نوجوانان و جوانان را فراهم آورد.
اين سازه همچنين فرد را در مواجهه با عوامل استرس زاي زندگي آسيب پذير نموده و با ابتلاء به افسردگي، عملکرد تحصيلي و اجتماعي پايين وابستگي مستقيم دارد (مک کب و همکاران ، ١٩٩٩؛ ويليام و همکاران ،٢٠٠٤) لذا از آنجايي که اعتياد به اينترنت مشکلات زيادي را براي فرد بوزه در حوزه تعاملات اجتماعي فراهم مي آورد، شناسايي عواملي که احتمال ابتلاء به آن را تبيين مي کنند، ضروري به نظر مي رسد و با توجه به اينکه در پژوهش هاي گذشته به تکانشگري و خصوصا به حساسيت بين فردي توجهه نشده است ، بر اين 26 Ho 27 Liu 28 González-Bueso 29 Harb 30 Smith 88 اساس پژوهش حاضر با هدف مقايسه تکانشگري و حساسيت بين فردي در نوجوانان عادي و نوجواناني که استفاده افراطي از اينترنت دارند انجام شد.