چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان دانشجویان بر اساس خرد بود. روش پژوهش ژرف نگریی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران می باشد. به منظور توزیع یکنواخت نمونه، از بین واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران دو واحد ملارد و علوم تحقیقات تصادف انتخاب شدند و و در هر واحد 100 نفر دانشجو بطور تصادفی انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ (1988) و پرسشنامه خردمندی آردلت (2003)بودند. متناسب با سطح سنجش داده ها و مفروضات آماری، از رگرسیون خطی چندگانه جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد عوامل ژرف نگری و عاطفی با سلامت روان دانشجویان در سطح 5 درصد رابطه ی منفی معنادار دارند و منفی بودن ضرایب در واقع نشان دهنده این است که با افزایش این عوامل، میزان اختلالات روانشناختی دانشجویان کاهش مییابد.
The purpose of this study was to predict studentschr('39') psychological health based on wisdom. The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the present study is students of Islamic Azad Universities in Tehran. In order to distribute the sample uniformly, among the units of Islamic Azad Universities of Tehran, two units of Mallard and Research and Sciences were selected and in each unit, 100 students were randomly selected and examined. The tools used in this study were the Goldberg General Health Questionnaire (1988) and the Ardlett wisdom questionnaire (2003). Depending on the level of data measurement and statistical assumptions, multiple linear regressions has been used to test the hypotheses. The results of statistical analysis showed that deepening and emotional factors have a significant negative relationship with students psychological health at 5%, and the negative coefficients actually show that by increasing these factors, studentschr('39') mental health (psychological disorders) decrease.
خلاصه ماشینی:
گلاک و 1 -Psychological health 2 -Fist & Burton 3- Harris 4 -Spengler 5 -Gollery 6 -Carter 7 -Powers 8 -Bradley 9 -Brown 10 -Mills 11 -Wisdom 12-Grossmann 13 -Gluck بلاک ١ (٢٠١٣) خرد را منبع شخصي بکار رفته براي انتقال چالش ها و تغييرات اساسي زندگي تعريف ميکنند و بيان ميدارند که افرادي که نمرات بالايي در چهار منبع (تسلط ، گشادگي، تعمق و همدلي و تنظيم هيجاني) کسب ميکنند ميتوانند خرد را از تجربه تغييرات اساسي زندگي، با جستجو براي تجارب تقويت کننده خرد و مواجهه با چالش هاي زندگي خود و ديگران به شيوه اي که خرد را ترويج دهد توسعه دهند.
به منظور توزيع 1 -Bluck 2 - Fox 3 -Limas 4 -Hansson 5 -Webster 6 - Bachmann 7 - Habisch 8- Dierksmeier 9 - Clinciu 10 - Cazan يکنواخت نمونه ، از بين واحدهاي دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان تهران دو واحد ملارد و واحد علوم تحقيقات با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و در هر واحد تعداد ١٠٠ نفر دانشجو انتخاب شدند و مورد بررسي قرار گرفتند.
نتايج رگرسيون عوامل خرد بر سلامت روان دانشجويان (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که در جدول شناختي ميشود مقدار sig کمتر از ٠/٠٥ شده است و نشان از معني دار بودن مدل رگرسيون مي باشد، يعني حداقل يکي از متغيرهاي پيش بين بر متغير ملاک تاثير معنادار دارد.