چکیده:
پیشزمینه و هدف: یکی از موارد زمینه ساز بروز مشکلات یادگیری ریاضی، ناتوانی در تشکیل حس عدد است. از آنجایی که مفاهیم زبانی بر تشکیل حس عدد تاثیر دارند، لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی های کلامی بر حس عدد کودکان پیش دبستانی دارای مشکل یادگیری ریاضی انجام شد.
مواد و روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 4تا 6 ساله پیش دبستانی در سال 97-96 است و حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و 30 کودک به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر)، گروه کنترل (15نفر) جاگماری شدند. ابزار جمع آوری داده ها برای سنجش حس عدد آزمون جردن ( 2008) بود و داده ها در مرحله پیشآزمون و پس آزمون، با نرم افزار SPSS-24 و با بهره گیری از آمار توصیفی و آمار استنباطی (روش کوواریانس تک متغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد بازی های کلامی بر حس عدد کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد (0.05>P ).
بحث و نتیجهگیری: بنابراین می توان از طریق بازی های کلامی، حس عدد کودکان پیش دبستانی با مشکلات یادگیری ریاضی را تقویت نمود و به عنوان یکی از راهکارهای موثر در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی، کانون توجه قرار گیرد.
Background & Aims: One of the causes of math learning problems is the inability to form a sense of number. Since language concepts have an effect on the formation of number sense, the present study was conducted with the aim of the effectiveness of verbal games on the number sense of preschool children with learning math problems.
Materials & Methods: The research method is quasi-experimental (pre-test, post-test with control group). The statistical population includes all 4 to 6 year old preschool children in 1997-96 and the sample size was selected using random cluster sampling method and 30 children were randomly divided into two experimental groups (15 people), control group (15 people). They were recruited. The data collection tool was to measure the sense of number of Jordan test (2008) and the data in the pre-test and post-test stage, with SPSS-24 software and using descriptive statistics and inferential statistics (univariate covariance method) Were analyzed.
Results: The results showed that verbal games had an effect on the sense of number of preschool children (P
Discussion and Conclusion: Therefore, through verbal games, the sense of number of preschool children with math learning problems can be strengthened and as one of the effective solutions in kindergartens and preschool centers, the focus can be.
خلاصه ماشینی:
اين مهارت ها، احتمالا بر اساس رابطه بين حساب 5 Gersten, Jordan, Flojo 6 Andrews, Sayers, Back 7 Burr, Anobile, Arrighi 8 Jitendra, Corroy, Dupuis 9 Bröker, Ramscar ٣ 177 ...
جهت بررسي تاثير تقويت حس عدد در کودکان سنين پيش دبستان بر مشکلات رياضي، پژوهش هاي متنوعي انجام شده است که ميتوان به موارد زير اشاره نمود: در پژوهش پوشنه و نيکنام (١٣٩٨) نتايج نشان داد که برنامه مداخله آموزش حس عدد، بر مهارت هاي عددي و پيشرفت تحصيلي رياضي کودکان ديرآموز اول دبستان به گونه معنيداري تاثير داشته و منجر به افزايش آن شده است .
در بخش داده هاي توصيفي با محاسبه شاخص - هاي مرکزي و پراکندگي سعي بر آن شده است تا با نحوه ي توزيع و اطلاعات نهفته در متغيرهاي اين تحقيق که به اثربخشي بازيهاي کلامي بر حس عدد کودکان پيش دبستاني داراي مشکل يادگيري رياضي مربوط ميشود پرداخته شود.
Since linguistic concepts affect the formation of a sense of number, therefore, the present study was conducted with the aim of the effectiveness of verbal games on the sense of number of preschool children with math learning difficulties.
KeyWords: Verbal games, math learning difficulties, sense of number, preschool children 1 Anahita Izadpanah (Corresponding Author) 2 Maoud Ghasemi 3 Somayeh Allahpanah ١۵ 189