چکیده:
جهانی سازی به عنوان یک پدیده غالب در اقتصاد جهانی سال های اخیر، تاثیر شگرفی بر راهبردهای سازمان های تولیدی و خدماتی بر جای گذاشته است. یکی از این تاثیرات، اهمیت یافتن و پیچیده شدن موضوع ورود به بازارهای جهانی است. اگر در گذشته ورود به یک بازار خارجی از طریق ترانزیت و فروش در بازار مقصد اتفاق می افتاد، در حال حاضر روش ها و مکانیزم های متعددی برای ورود به یک بازار خارجی وجود دارد که انتخاب روش ورود مناسب از میان آنها می تواند به موفقیت حضور در بازار مقصد منجر شود.پژوهش حاضر مبحث "روش های ورود به بازارهای خارجی" را بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه مورد مداقه قرار داده و پس از مرور ادبیات موضوع، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب روش ورود با طراحی مدلی از عوامل موثر به بررسی، تحلیل و مقایسه میزان اهمیت هریک از این عوامل برای دو شرکت بزرگ خودروساز کشور و میزان توجه صورت گرفته به این عوامل در پروژه های ورود به بازارهای جهانی پرداخته است.
Globalization as a dominant phenomenon in worldwide economy has had a huge effect on manufacturing and service companies in recent years. Increasing the importance and complexity of "entering to global market" is one of these effects. If in the past, companies entered to the other countries economy by export and direct sales, now there are several methods and mechanisms to enter new markets. Appropriate selection of such markets can lead to the success of the organizations. This study analyzes “entry mode” as one of the key success factors of global activity of companies. After literature review, effective factors on the selection of entry mode were identified and were categorized in a conceptual model. Using this model a case of automotive industry was analyzed to evaluate the effect of considered factors. The result shows that some important factors have been ignored and some strategic decisions have been taken based on less important factors.
خلاصه ماشینی:
پژوهـش حاضـر مبحـث "روش هـاي ورود بـه بازارهـاي خارجـي " را بعنـوان يکـي از عوامـل تاثيـر گـذار بـر موفقيـت يـا عـدم موفقيـت بنـگاه مـورد مداقـه قـرار داده و پـس از مـرور ادبيـات موضــوع ، شناســايي عوامــل موثــر بــر انتخــاب روش ورود بــا طراحــي مدلــي از عوامــل موثــر بـه بررسـي ، تحليـل و مقايسـه ميـزان اهميـت هريـک از ايـن عوامـل بـراي دو شـرکت بـزرگ خودروســاز کشــور و ميــزان توجــه صــورت گرفتــه بــه ايــن عوامــل در پــروژه هــاي ورود بــه بازارهـاي جهانـي پرداختـه اسـت .
نظريـه هـاي توصيفـي بيشـتر بـه شـرح و تحليـل رفتـار بنـگاه هـا و تجـارب مختلـف آنهـا در ورود بــه بازارهــاي جهانــي پرداختــه و نظريــه هــاي تجويــزي نيــز بــر اســاس نظريــه هــاي توصيفـي ، بـا ارائـه راهـکار در فرآينـد تصميـم گيـري و يـا معرفـي عوامـل موثـر، بـه انتخـاب صحيــح روش ورود کمــک مــي نمايــد.
1-Organization specifc 2-Decision maker specifc 3- Agarawal 4- Contractual Risk 5-Sole Venture 6- Morschett 7- Koch 8- Market entry mode Selection process 9- Describe 10-Prescribe 11-Mixed 12-Mayer روش تحقيق در پژوهـش حاضـر بنـا بـه ماهيـت تحقيـق ، از هـر دو روش کيفـي و کمـي اسـتفاده شـده اسـت .
شماره ٥- مقايسه ميزان اهميت عوامل مرتبط با شرکت و ميزان توجه به آنها در ايــن نمــودار، کمتريــن فاصلــه و شــکاف مربــوط بــه عامــل ويژگــي هــاي ســاختاري و فرهنگــي شــرکت بــوده و بيشــترين شــکاف ها نيــز مربــوط بــه عامــل منابــع و قابليــت هــا و تجربيـات شـرکت مـي باشـد کـه از ديـد پاسـخ دهنـدگان ميـزان توجـه بـه آنهـا کمتـر از حـد معمـول بـوده اسـت و مـي بايسـت در سـازوکار تصميـم گيـري بـه ايـن عوامـل ، توجـه بيشـتري صـورت گيـرد.