چکیده:
بانکداری یکی از پیچیدهترین صنایع در جهان است و سهم بسزایی در اقتصاد هر کشوری دارد. لذا، علیرغم افزایش سرمایهگذاریهای خارجی در صنعت بانکداری، بهبود عملکرد شعب، جهت حفظ رقابت، امری ضروری است. در این تحقیق با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها طی دو مرحله، عملکرد 25 شعبه اصلی بانک کشاورزی استان مازندران در سال 93 بر اساس سه رویکرد جذب منابع، تخصیص مصارف و سودآوری ارزیابی شده است. رویکرد جذب منابع نشان میهد که که چطور یک شعبه میتواند با استفاده از تجهیزات و پرسنل (به عنوان ورودی) به جمعآوری سپرده(به عنوان خروجی) بپردازد. رویکرد تخصیص مصارف نشان میدهد که چگونه یک شعبه میتواند سپردهههای جمعآوری شده و مطالبات وصولی از مشتری(به عنوان ورودی) را جهت اعطای تسهیلات(به عنوان خروجی) بهکار گیرد. رویکرد سودآوری برای اندازهگیری سوددهی شعب بر اساس هزینهها به عنوان ورودی و درآمدها به عنوان خروجی بهکار میرود. جهت تعیین شاخصها متناسب با هر رویکرد، ضمن مطالعه تحقیقات کاربردی در این زمینه، بر اساس نظرات کارشناسان و مدیران بانک اقدام، و به شناسایی شاخصها پرداخته شد. در مرحلهی اول پس از تعیین کارایی نسبی هر شعبه از رویکردهای مذکور، شعب ناکارآ و واحد الگوی هر شعبهی ناکارآ، تحت رویکرد مورد بررسی، معرفی شدهاند. سپس در مرحله دوم، بر اساس تلفیق کاراییهای به دست آمده از سه رویکرد مذکور یک شاخص عددی برای هر شعبه جهت رتبهبندی کلی به دست آمده است. بر اساس نتایج به دست آمده ، شعبهی ساری رتبهی اول و شعبهی چالوس رتبهی آخر را به لحاظ کارآیی کسب کردهاند.
Banking is one of the most complex industries in the world and has a major contributor to a country’s wealth. In this thesis, a two-stage approach is employed to measure performance evaluation of 25 agriculture bank branches of Mazandaran province based on: resources production, consumerism allocation, and profitability dimensions in 2014. The resources production approach shows that how each branch can use the possessions and labors(as inputs) to collect deposits(as outputs). The consumerism allocation approach indicates that how each branch is success in lending loans(as outputs) used collected deposits(as inputs) from customers. The profitability approach is used to assess the ability of a branch to convert its expenses(as inputs) into revenues(as outputs). To determine the inputs and outputs parameters, the researcher is used the experience of experts in banks as well as studying applied researches in this field.In the first stage, after finding the relative efficiencies of each branch under above approaches, inefficient branches and corresponding target units has been determined. In the second stage, the three efficiency scores are aggregated into a single scalar value for the purpose of overall ranking. In the general case, this stage offers a defendable ranking process for whatever study is being undertaken and this enables branch managers to clearly identify the strengths and weaknesses in their operations. Based on obtained results, the Sari branch has been ranked in the first place and the Chalous branch has been ranked in the last place
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق با استفاده از مدل های تحلیل پوششی داده ها در دو مرحله ، عملکرد ٢٥ شعبه اصلی بانک کشاورزی استان مازندران در سال ١٣٩٣ بر پایه سه رویکرد جذب منابع ، تخصیص کاربردها و سودآوری ارزیابی شده است .
روش تحقیق در این تحقیق در مرحله ی اول از دو مدل اصلی تحلیل پوششی داده ها (DEA١) یعنی مدل های BCC٢ و CCR٣ برای ارزیابی عملکرد شعبه های اصلی بانک کشاورزی با توجه به سه رویکرد(رویکرد جذب منابع ، تخصیص کاربردها و سودآوری) که برگرفته از بررسیهای گذشته در حوزه بانکی و پیشنهاد کارشناسان و مدیران بانک که در شعبه های تحت بررسی بودند، استفاده میشود.
در این تحقیق با توجه به استفاده دو مدل پیشگفته شده برای ارزیابی شعبه ها بر پایه سه رویکرد و تحلیل نتایج آنها، در مرحله دوم ، با استفاده از یک مدل جمعی اندازه گیری مبتنی بر متغیرهای کمکی، معروف به مدل SBM٤، رتبه بندی کلی شعبه ها بر پایه تلفیقی از نمره های کارایی به دست آمده در مرحله ی اول ، تعیین میشود.
مدل پوششی CCR با ماهیت ورودی برای ارزیابی شعبه ی تحت ارزیابی به صورت زیر است (مصطفی، ٢٠٠٧ و محمدی، ١٣٨٦): 1 Data Envelopment Analysis 2 Banker, Charnes and Cooper (BCC) 3 Charnes, cooper and Rhodes (CCR) 4 Slacks-Based Measure of Efficiency (به تصویر صفحه رجوع شود)اگر مقدار بهینه ی این مساله (כࣂ) کمتر از یک باشد، شعبه ی ام ناکارای فنی است .