چکیده:
وابستگی به خودرو یکی از بزرگترین چالشهای شهرهای امروزی است که پیامدهای منفی بسیاری داشته و برای تدوین راهبردهای کارآمد برای خروج از این وضعیت، سنجش شهرها از این زاویه ضروری است. در پژوهش حاضر، که در دسته پژوهشهای کمی و کاربردی قرار دارد، با هدف ارزیابی میزان وابستگی به خودرو، شهر جدید Marne-la-Vallée در شرق پاریس بهعنوان نمونه موردی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش پس از معرفی این شهر و بررسی ادبیات موضوع، بهمنظور تبیین شاخصهایی برای ارزیابی وابستگی به خودرو شش بعد متفاوت شناسایی شدهاند. این شش بعد شامل پیوستگی/پراکندگی بافت شهری، دسترسی به مراکز شهری، حملونقل پایدار، تراکم جمعیتی، خوشهبندی بافت شهری و دسترسی به فضای سبز هستند که در هر یک از این ابعاد پارامترهای متعددی مورد بررسی قرار گرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شدهاند. پس از بررسی موارد ذکر شده در چهار بخش شهر و با مقایسه آنها با سطح میانگین، نتایج ارائه شده نشان میدهد که در این شهر «وابستگی به خودرو» تابعی از فاصله از مرکز اصلی (پاریس) بوده و با دور شدن از مرکز، این شرایط در پنج بعد از شش بعد مورد بررسی، تشدید شده و تئوری ترکیب مفهومی«سه گونه بافت شهری» پیتر نیومن در آن تأیید میگردد.
Automobile dependence is one of the most important symptoms of modern cities which have negative impacts on environmental, social, and economic aspects. The impacts such as injuries in accidents, air, water, and soil pollution, noise, townscape perturbation, traffic jams, and waste of time and energy are more known examples. In order to establish efficient strategies and policies to improve the situation, a complete and detailed evaluation of automobile dependence is necessary. The objective of the research is to evaluate the new town of Marne-la-Vallee in the east of Paris in France as the case study from the "automobile dependence" viewpoint. This research also confirms that the theory of "conceptual combinations of three urban fabrics" developed by Peter Newman is applied in this new town. As explained in this theory, usually in a metropolis the urban form is classified into three distinct urban fabrics: the first one is "walking urban fabric" which contains the core of the city, the second one is "transit urban fabric" which contains inner and outer urban fabrics and finally the third one "auto urban fabric" which is relatively automobile-dependent urban fabric. With a total population of 311851 in 2015, this new town has been planned as a hub of employment and residence in Parisian suburb. Marne-la-Vallee is formed by 4 sectors of (1) Porte de Paris, (2) Val Maubuee, (3) Val-de-Bussy, and (4) Val-d'Europe, which are consisted of 26 "communes". The key literature of automobile dependence is investigated in 6 dimensions: compactness/sprawl of urban fabric, accessibility to urban centers, sustainable transportation, population density, urban fabric clustering, and accessibility of green and open spaces, in each dimension a set of parameters has been defined and quantified to evaluate the state of automobile dependence related to the urban fabric. In this research, quantitative method has been used and data collection has been carried out with the assistance of the INSEE (The National Institute of Statistics and Economic Studies) database. The findings show that the new town of Marne-la-Vallee is relatively automobile-dependent and this dependency is a dependent variable of "distance from center" (Paris), which means the further away from the center, the more the rate of automobile dependence in 6 investigated dimensions. Finally, in a spider chart, the result of car dependence is shown separately for each of the four parts of this new town. Despite the objectives of the planners for this new town, the urban form of Marne-la-Vallee is not successful according to sustainable urban transportation and automobile dependency concept. Also, the typical principles and rules concerning other suburbs are present here and this new town has to take the necessary measures to resolve the problem of automobile dependence.
خلاصه ماشینی:
کلیدواژه ها: شکل شهر، پراکندگی شهری، وابستگی به خودرو، حمل ونقل پایدار، شهر جدید eMarne-la-Valle * مقاله حاضر در چارچوب پژوهشی جدید در سال ٢٠۱۹ و با هدف پایش تغییرات در یک بازه ۱٥ ساله از طریق به روز رسانی، مقایسه و تحلیل داده های جدید با بخشی از آنچه که در رساله دکتری نگارنده با عنوان "valuation de la contribution de laE forme urbaine aux impacts environnementaux: le cas des villes nouvelles" در سال ٢٠٠٨ انجام شده ، شکل گرفته است .
Buehler et al(، کمیت و کیفیت آلترناتیوهای جایگزین و مکمل خودرو، الگوی کاربری زمین ، سامانه حمل ونقل ، شکل کلی مختلف شبکه دسترسی در مقیاس های گوناگون از نظر میزان پیاده مداری، میزان دعوت کنندگی خودرو توسط مراکز تجاری، چگونگی سفرهای روزانه )خانه -محل کار/آموزش ( از جمله مهم ترین معیارهای تعیین میزان وابستگی به خودرو برای یک شهر هستند.
در مطالعه انجام شده در سال ۱۹٨۹ در ۳٧ شهر در سراسر دنیا نیومن و کنورثی نشان میدهند که تفاوت بسیار چشمگیری میان شهرهای متراکم و غیرمتراکم از نظر میزان مصرف سوخت وجود دارد و به این ترتیب یکی از متغیرهای کلیدی مرتبط با فرم شهری در این رابطه »تراکم « است )١٩٨٩ ,Kenworthy &Newman ( )شکل ۱(.
چگونگی سطح ساخت زمین در چهار بخش شهر جدید eMarnr-la-Valle منبع : بر اساس داده های ٢٠١٥ ,IPR شکل ٧ وضعیت کاربری زمین و همچنین پیوستگی/پراکندگی بافت شهری را نشان میدهد که در بخش های ٢، ۳ و ٤ عمدتا دارای بافتی پراکنده است .