چکیده:
در کشورهای در حال توسعه مسأله تأمین غذا بهویژه از طریق پروتئین حیوانی و گوشت مرغ یکی از مسائل اصلی جهت حفظ امنیت غذایی کشور میباشد. از طرفی حمل و نقل به عنوان مهمترین بخش از شبکه توزیع ،10 درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ را شامل میشود. اهمیت این مسأله در شهرهای بزرگ از جمله تهران ضرورت بررسی سیستم حمل ونقل را دوچندان میکند. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی ساختار الگوی حمل و نقل و تأمین گوشت مرغ در شهر تهران میباشد. برای این منظور 19 استان تأمین کننده مرغ زنده، 100 کشتارگاه، دو میدان عمده فروشی بهمن و پیروزی و 141 بازار سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در نظر گرفته شد. الگوسازی با استفاده از مدلهای برنامهریزی خطی برای سال 1392 انجام شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بکارگیری یک الگوی حمل و نقل بهینه از تولید تا کشتارگاهها، کشتارگاهها تا میادین و میادین تا بازارها، هزینههای حمل و نقل را به ترتیب 3/0، 8/9 و 2/25 درصد در هر ماه کاهش خواهد داد و در مجموع برای سال 1392 به ترتیب 94/211، 44/62 و 37/54 میلیارد ریال هزینههای حمل و نقل در هر مرحله کاهش خواهد یافت. لذا پیشنهاد میشود که سازمان میادین شهرداری تهران با اجرای سیاستهای تثبیتی- تشویقی شرایط موجود توزیع و عرضه را به سمت شرایط بهینه سوق دهد.
The issue of food security via meat and animal protein, is considered as one of the main concerns for developing countries’ food security. Regarding this issue, transportation, as the most important part of supply chain, contains 10% of marginal price. Matters regarding this issue, especially for metropolitans like Tehran, could be of great importance for perishable goods’ transportation, such as poultry meat. This study aimed to investigate the structure of supply chain of poultry meat in Tehran, case study Tehran's governmental markets. In this regard, 19 provinces supplier of live chickens, 100 slaughterhouse, two wholesale markets and 141 retail markets were considered. Linear programming models were considered to simulate the case study during the year 2013 (1392). The results revealed that operating under the optimized transportation pattern, from production sites to slaughterhouses, and from slaughter sites to whole sale markets, and finally from whole sale markets to retail markets, will cause the transportation costs to reduce by 0.3, 9.8, and 25.2 percent per month, respectively. Following the developed pattern will also lead to 211.94, 62.44, and 54.37 billion Rials reduction in transportation cost in any stage, respectively. Thus, it is recommended that, Tehran’s municipality, due to implementation of stabilization-encouraging policies, enhanced the current supply chain conditions to an optimal one.
خلاصه ماشینی:
در نهایت از میـدان بهمن حـدود ١٠% و از میدان پیروزی بیش از ٩٠ درصـــد گوشـــت مرغ به بازارهای 1 Bravo and Vidal 2 Pisarski 3 Litman سـازمان میادین ، برای توزیع بین مصرف کنندگان حمل میشود (سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ، ١٣٩٢).
1 Han & Murphy 2 Olivares-Benitez et al.
نتایج و بحث با توجه به مقدار تولید ماهانه ١٩ استان عرضه کننده گوشت مرغ به تهران ، ظرفیت کشتارگاه ها (١٠٠ کتارگاه موجود در اسـتان های عرضه کننده )، میزان ضایعات مرغ کشتار شده ، قیمت مرغ ، فاصـله مکانی بین استان ها، میدان ها و بازارها، هزینه حمل و نقل از هر استان و همچنین مقدار تقاضــای میدان ها مرکزی و همچنین بازارها در ماه های مختلف بهینه ترین شــرایط برای کاهش هزینه های عرضـه گوشـت مرغ در تهران به دسـت آمد.
در جدول ٣، همانطور که مشاهده میشود در صورت افزایش ظرفیت کشتارگاه نیز شرایط بهینه ملزم میکند که اسـتان های البرز و قزوین در ماه های ٥ تا ٩ و اسـتان قم در ماه ١٢ مقداری از تولید خود را به اسـتان تهران برای کشـتار و عرضه به بازارهای تهران حمل کنند.
در شرایط افزایش ظرفیت کشتارگاه ها نیز استان های بهینه برای حمل و نقل گوشت مرغ به تهران مشخص شد که نتایج آن در جدول قابل مشاهده است .
جدول (٦) استان های بهینه حمل و نقل گوشت مرغ به تهران ، در شرایط افزایش ظرفیت کشتارگاه ها بر حسب تن .