چکیده:
مسئولیت اجتماعی سازمانی به عنوان سازوکاری توصیف میشود که به موجب آن سازمانها را به استفاده از منابع تحت اختیار خود در راستای حفظ منافع جامعه و بهبود رفاه عمومی ملزم مینماید. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سهوجهی مسئولیت اجتماعی برای سازمانهای دولتی ایران است. در مرحله اول، بر اساس نظر خبرگان و با استفاده از روش دلفی به شناسایی یکسری ابعاد (شامل پاسخگویی، اقتصادی، حفظ حرمتهای فرهنگی ـ اجتماعی، رعایت حقوق عامه، محیطزیستمحوری، پاسداشت معنویت و ارزشهای اسلامی، انصاف و عدالتمحوری)، با در نظرگرفتن ویژگیهای سازمانهای دولتی و شرایط بومی کشور ایران پرداخته میشود. سپس در مرحله دوم، تلاش میشود با ایجاد تناسب بین سطوح اخلاقی سازمان و راهبرد سازمان در قبال مسائل عمومی، درجۀ اجرای اثرگذار هر یک از ابعاد مسئولیت اجتماعی تعیین گردد. نتایج با استفاده از سیستم استنتاج فازی نشان میدهد که اثرگذاری رویکرد اخلاقی و راهبردهای مسئولیت اجتماعی سازمانی از طیف پایین به سمت بالا دارای اثرگذاری مثبتی بر تمامی ابعاد مسئولیت اجتماعی هستند.
Social responsibility is a mechanism through which organizations are obligated to use their resources to secure the interests of the society and to improve public welfare. The aim of this research is designing a 3D model of social responsibility for public organizations in Iran. In the first step, using Delphi method, collecting experts’ opinions, and taking the national conditions into consideration, a number of components of social responsibility were identified. They consisted of accountability, economics, respect for cultural-social dignity, observing people’s rights, environmentalism, and finally, respect for spirituality, Islamic values, fairness and justice. In the second step, compatibility was established between the degrees of organization’s ethics and its public issues strategies, and the degrees of the impact of each social responsibility items were identified. To analyze the data, fuzzy inference system was employed. Results show that the impact of ethical approach on social responsibility is upward and positive.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدل مسئولیت اجتماعی برای سازمانهای دولتی ایران با رویکرد اخلاقی و راهبردی منوره سبحانی 1 ، محمد عطایی 2 ، غلامرضا معمارزاده 3 ، محمود البرزی 4 چکیده مسئولیت اجتماعی سازمانی به عنوان سازوکاری توصیف میشود که به موجب آن سازمانها را به استفاده از منابع تحت اختیار خود در راستای حفظ منافع جامعه و بهبود رفاه عمومی ملزم مینماید.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شکل 6: تصاویر سه بعدی اثر متقابل رویکرد اخلاقی و راهبرد مسئولیت اجتماعی سازمانی با دستیابی به حفظ حرمتهای فرهنگی-اجتماعی v محیطزیستمحوری: جهتگیری زیستمحیطی بهطور قابلتوجهی بستگی به گرایش سازمان به این سمت و سو دارد که این امر از طریق تدوین راهبردهای مناسب قابلدستیابی است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شکل 8: تصاویر سه بعدی اثر متقابل رویکرد اخلاقی و راهبرد مسئولیت اجتماعی سازمانی با دستیابی به رعایت حقوق عامه v پاسداشت معنویت و ارزشهای اسلامی: بر اساس نتایج، این بُعد هرچند بهطور مستقیم متاثر از رعایت آن توسط نیروی انسانی است، اما زمانی محقق میگردد که مدیران ارشد و میانی بهطور جد این مهم را به عنوان یک ارزش واقعی تعقیب نمایند تا بتوان در سازمان شاهد رعایت مسائل مربوط به پاسداشت معنویت و ارزشهای اسلامی بود (شکل 9).
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شکل 10: تصاویر سه بعدی اثر متقابل رویکرد اخلاقی و راهبرد مسئولیت اجتماعی سازمانی با دستیابی به انصاف و عدالتمحوری بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مسئولیت اجتماعی برای سازمانهای دولتی ایران است.