چکیده:
خدمات ارزش افزوده یک بازار رو به رشد است و قابلیت های زیادی برای ارزش افزایی و اشتغالزایی فراهم
می آورد. اما گزارش های واصله از خدمات ارزشافزوده ناخواسته و فریب و اغوای مشترکان حکایت دارد.
برای رسیدگی به این موضوع در این گزارش ابتدا قوانین ناظر بر خدمات ارزش افزوده در کشور بررسی
شده است. سپس نحوه اجرای آنها مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی ها نشان میدهد مقررات متعدد
و گاهی متعارض در حوزه خدمات ارزش افزوده پیامکی وجود دارد. این مشکل بعضا با تقسیمکار نامناسب
وظایف بین دستگاه های اجرایی دوچندان میشود. در نتیجه اغوا، تبلیغات کاذب و سوءاستفاده از
مشترکان به صورت علنی و فراگیر در جریان است. از یک طرف مقررات دست وپاگیر ورود به بازار خدمات
ارزش افزوده را برای کارآفرینان دشوار کرده است، ازسویدیگر بهدلیل سوءاستفاده از پتانسیلهای قانونی
حمایت از مشتریان و مقابله با تخلفات و تکثر متصدیان اجرای قانون، مشتریان خدمات ارزشافزوده از
همه حقوق قانونی خود برخوردار نیستند. ازجمله حقوقی که قانون تجارت الکترونیکی برای مشتریان
خدمات ارزش افزوده مشخص کرده، حق فسخ معامله و بازپرداخت وجه پرداختی است، اما در ارائه
خدمات ارزش افزوده پیامکی این حقوق محترم شمرده نمی شود. درحالیکه قوانین کشور، فروش کالا از
طریق قرعه کشی را جرمانگاری کرده اند، اما بعضی از شرکت های عرضه کننده خدمات ارزشافزوده،
خدمتی بجز شرکت در قرعه کشی به مشتریان عرضه نمیکنند. برای حل مشکلات موجود و برای تسهیل
ورود کارآفرینان پیشنهاد میشود دستگاههای اجرایی صدور مجوزهای طبقه ای 1 در این حوزه را مدنظر
قرار دهند. مجوزهای طبقه ای مجوزهایی هستند که بخش خصوصی برای دریافت آن نیازی به مراجعه
به دستگاه متصدی ندارد، بلکه به محض ورود به آن کسب وکار مشمول مفاد آن مجوز و رعایت همه
قوانین مرتبط میشود. برای حمایت از حقوق مشترکان لازم است سازوکارهای استرداد و بازپرداخت
وجه پرداختی در صورتیکه از خدمات ارزشافزوده رضایت نداشته باشند، مشخص شود. همچنین
ارائه دهنده خدمت باید اطلاع رسانی شفاف درباره کسر وجه به کاربران خود داشته باشد