چکیده:
این پژوهش با هدف سنجش اثر بازاریابی چندحسی بر خلق وفاداری به برند مقصد در صنعت گردشگری انجام شده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. در بخش کیفی، با 50 نفر از خبرگان دانشگاه و مدیران مؤسسات گردشگری در شهر مشهد مصاحبه شد تا مؤلفههای بازاریابی حسی و وفاداری به برند مقصد گردشگری شناسایی شوند. همچنین در بخش کمی، پرسشنامة محققساخته، با توجه به طیف لیکرت 5 درجهای طراحی شد. جامعة آماری این بخش شامل 10000 نفر گردشگران (ایرانی - خارجی) در شهر مشهد است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه به تعداد 384 نفر به دست آمد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، پرسشنامهها بین گردشگران تکمیل شده است. ابزار بخش کمی براساس مدل مفهومی و متغیرهای تحقیق (محققساخته) است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش کیفی و کمی با استفاده از آزمونه های آماری مرتبط انجام شده است. نتایج نشان میدهند با توجه به دیدگاه متخصصان در خصوص رابطة حواس مصرفکننده و وفاداری به برند مقصد، رابطة معناداری بین حواس مصرفکننده و وفاداری به برند مقصد وجود دارد. به نظر میرسد گردشگری و بازاریابی گردشگری به خلق تجربة دلپذیری برای مشتری از مقصد ارتباط دارند و ساختن این تجربه ازطریق بازاریابی چندحسی امکانپذیر است.
This study aims to measure the effect of multisensory marketing on creating brand loyalty in the tourism industry and includes two parts: quantitative and qualitative. In the quality section, 50 university experts and managers of tourism institutions in Mashhad were interviewed to identify the components of sensory marketing and loyalty to the tourism destination brand. Also, in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was designed according to the 5-point Likert scale. The statistical population of this section includes 10,000 tourists (Iranian-foreign) in the city of Mashhad. Morgan table; The sample size was 384 people using a simple random sampling method; Questionnaires among tourists have been completed. The quantitative tool is based on the conceptual model and research variables (researcher-made). To analyze the data in the qualitative part, the coding method was used and in the quantitative part, the first and second-order confirmatory factor analysis methods and the implementation of the model with the help of PLS software and Spearman correlation tests were used. The results and findings indicate that according to the views of experts on the relationship between consumer senses and loyalty to the destination brand, there is a significant relationship between consumer senses and loyalty to the destination brand. Tourism and tourism marketing seems to be related to creating a pleasant experience for the customer from the destination, and building this experience is possible through multisensory marketing.