چکیده:
محصولات تند مصرف جدید و نوآورانه همواره در صنایع غذایی کشور در حال تولید و عرضه بوده که گاها با شکست و عدم استقبال واسطه گران و مصرف کنندگان نهایی مواجه شده است. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش محصولات نوآورانه تند مصرف صنایع غذایی و الویت بندی آنها می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین جهت اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش محصولات نوآورانه از فرآیند تحلیل شبکه ای استفاده گردیده است. در نهایت در این پژوهش 35 شاخص نهایی در قالب 9 عامل مورد شناسایی و تایید قرار گرفت. یافته های تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری، نشان می دهد که از میان کلیه عوامل، عامل ریسک پذیرش محصول نوآورانه بیشترین تاثیر و عامل فردی کمترین تاثیر را بر روی پذیرش محصول نوآورانه دارا می باشد. همچنین با تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای، ریسک پذیرش محصول نوآورانه در الویت اول و استراتژی عرضه محصول نوآورانه، برنامه معرفی محصول نوآورانه، ویژگی های محصول نوآورانه، اطلاع رسانی، ارتباط با مشتری، قابلیت آزمون محصول، شرایط محیطی، عوامل فردی در الویت های بعدی قرار گرفتند.
New and innovative Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) products have always been produced and supplied in the country's food industry, which has sometimes faced defeat and lack of acceptance by middlemen and final consumers. Therefore, the purpose of this research is to identify the factors affecting the adoption of innovative FMCG products and their prioritization for the first time.. In order to analyze the data, there have been used confirmatory factor analysis and structural equations. The Analytical Network Process (ANP) has also been used to prioritize factors affecting the acceptance of innovative products. Finally, 35 final indicators were identified and validated in form of 9 factors. Research findings using structural equations show that among all factors, the risk factor for the adoption of an innovative product has the highest impact and individual factor has the least effect on the acceptance of innovative products. Also, with the ANP technique, the risk of adopting the innovative product is in the first priority and the innovative product delivery strategy, the innovative product introduction program, innovative product features, information, customer relationship, product test capability, environmental conditions and individual factors are placed in the next priorities.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر پذيرش محصولات نوآورانه تندمصرف در صنايع غذايي عباس خمسه *١ محمود وثوق روحاني ٢ چکيده : محصول ت تندمصرف ٣ جديد و نوآورانه همواره در صنايع غذايي کشور در حال توليد و عرضه بوده که گاهي با شکست و عدم استقبال واسطه گران و مصرف کنندگان نهايي مواجه شده است .
پژوهش هاي فراواني در خصوص توسعه محصول جديد و اهميت آن براي شرکت ها به منزله رويکردي نو صورت پذيرفته است و مقوله موفقيت در ارائه محصول جديد در بازارهاي هدف موضوعي حائز اهميت براي مديران و مالکان شرکت ها مي باشد)سعيدا و طالعي فر، ١٣٨٨(، اما همچنان پذيرش محصول ت نوآورانه از سوي واسطه ها و مصرف کنندگان نهايي و عوامل مؤثر بر آن ، نيازمند پژوهش هاي زيادي دارد.
هدف اين پژوهش شناسايي عوامل مؤثر بر پذيرش محصول ت نوآورانه تندمصرف توسط مصرف کننده است که نتايج آن مي تواند در تصميم گيري هاي استراتژيک مديران شرکت هاي صنايع غذايي مورداستفاده قرار گيرد.
از سوي ديگر با اولويت بندي عوامل مؤثر بر پذيرش محصول ت نوآورانه تندمصرف به ارائه راهکار مناسب جهت افزايش ضريب موفقيت محصول ت نوآورانه تندمصرف بعدي در شرکت هاي صنايع غذايي و بهبود وضعيت تجاري سازي اين محصول ت پرداخته شده است .
جزني و همکاران )١٣٩٠( در پژوهش هاي خود باهدف شناخت عوامل مؤثر بر شکل گيري قصد پذيرش نوآوري در چارچوب عناصر بازار و ادراکات پذيرندگان نوآوري دريافتند که از ميان ويژگي هاي محصول جديد، متغيرهاي قابليت استفاده و مزيت نسبي بر ارزش ادراک شده و همچنين متغير پيچيدگي بر مخاطره ادراک شده تأثير مستقيم دارد.