چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی ماهیت رفتار نوآورانه بازیگران بخش دارویی ایران بنا شده است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر تئوری شبکه سازی بوده و کارکردهای شبکه نوآوری مبانی تحلیل رفتار نوآورانه بازیگران میباشد. لذا از تئوری شبکه سازی برای درک ماهیت رفتار نوآورانه و شناخت وقایع آن که دارای ماهیتی ذهنی و برسازندگی اجتماعی است استفاده گردید. استراتژی این تحقیق مطالعات چندموردی است که نوعی تحقیق اکتشافی، توسعه ای و کیفی میباشد. برای جمع آوری داده ها از استقراء تحلیلی، دسته بندی مفاهیم و نگاشت نهادی استفاده شده است. از آنجایی که ماهیت شبکه ها مبتنی بر همکاریهاست، شبکه نوآوری تأکید بر یادگیری فناورانه دارد. بنابراین در این تحقیق چگونگی یادگیری فناورانه از طریق مطالعه رفتار نوآورانه بازیگران احصاء شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد شبکه نوآوری بخش دارویی ایران دارای کارکرد کاهش هزینه مبادله، ارتقاء ظرفیت جذب، توزیع منابع شبکه ای، یادگیری جمعی، اشتراکات دانشی و ارتباطات همافزاست بطوری که یادگیری فناورانه از طریق تعاملات بازیگران و بهره برداری از منابع اطلاعاتی بوده است. این یادگیری موجب شکل گیری قواعدی شده که بیش از آنکه تقویت کننده نوآوری باشد، توزیع قدرت را به سمت شکل گیری رانت هدایت نموده است که دلیل اصلی آن ضعف در مکانیزمهای نظارتی و حقوق مالکیت فکری میباشد.
This study aimed to identify the nature of innovative behavior of Iran's pharmaceutical sector actors. The theoretical framework of networking theory and innovative functions of Innovation Network. The innovative behavior and understanding of network theory to understand the nature of events that have a subjective nature and social constructive was used. This research strategy is more of an exploratory research, development and quality. To collect data from inductive analysis, classification and mapping of institutional concepts have been used. Since nature is collaborative networks, technological innovation network is an emphasis on learning. So in this study, how technological learning through innovative behavior of actors has been recognized. The results show Pharmaceutical Innovation Network has the function of reducing transaction costs, improving absorption capacity, distribution network resources, collective learning, knowledge sharing and communication technology through interactive learning, so that modulating the cast and operation of sources of information.
خلاصه ماشینی:
Carlsson, et al ;١٩٩٩ ,Arcelus &Nasierowski ٢٠٠٥ ,OECD ;٢٠٠٦ ,European Innovation Scoreboard ;٢٠٠٢ ,Kramer &( کــه مبناي اين تحقيق ، شــاخص هاي ارائه شــده از سوي سازمان توســعه همکاريهاي اقتصادي است رويکرد آن 1 .
Freeman شــبکه هاي رســمي پس از ساخت يک محصول يا فرايند جديد به پايان عمر خود ميرسند اما ارتباط بين بنگاه ها يا مهندســان و دانشــمندان باقي ميماند که کانالي براي جريان دانش ايجاد خواهند کرد تحت عنوان شبکه هاي غيررسمي؛ اين شبکه هاي غيررسمي است که در شبکه هاي نوآوري ماندگار و تکامل پذير و مهم تر اينکه نقطه بهينه اي را نميتوان براي آن ها ترسيم نمود چون پويا هستند و دائما در حال تطور و تغيير)٢٠٠٢ ,Pyka ;٢٠٠٩ ,Pyka ;١٩٩٨ ,Conway(؛ همچنين پايکا به سه ويژگي اصلي شبکه هاي نوآوري چنين اشاره مينمايد که به صورت جدول ٢ جمع بندي شده است : جدول ٢: ويژگي هاي شبکه هاي نوآوري ١ ويژگي شبکه توصيف ويژگي نوآوري درون شبکه نوآوري ترکيبي از عاملين نوآوري با صفت هاي رفتاري(ريسک پذيري، کنجکاوي) و ارتباط آن ها بين ســطح آرمان و عملکرد واقعي وجــود دارد.
جامعه آماري در اين تحقيق باهدف درک چگونگي تعاملات و رفتار بازيگران ، عاملين و نهادها در شبکه نوآوري بخش دارويي ايران (به صورت جدول ٣ تشريح شده ) اســت که واحد ارزيابي آن بنگاه ها، نهادهاي آموزشي و تحقيقاتي و نهادهاي سياست گذار است .