چکیده:
بستر فناوری اینترنت، راهاندازی و ایجاد کسبوکارهای کارآفرینانه دیجیتالی را سادهتر و سریعتر نموده است. پیادهسازی این نوع کسبوکارها در ایران کُند است و از طرفی تاکنون پژوهشی بهصورت جامع عوامل موفقیت این نوع کسبوکارها را بررسی نکرده است؛ بنابراین، هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی پیشرانهای موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با روش کیفی فراترکیب است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای کیفی به شمار میرود. برای شناسایی عوامل موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به کمک روش فراترکیب، تعداد 311 مقاله بررسی شد که از میان آنها 36 مقاله برای تجزیهوتحلیل نهایی استفاده شدند. در این پژوهش، ابتدا 28 شاخص موفقیت کارآفرینی دیجیتالی شناسایی و در 3 مقوله و 7 مفهوم طبقهبندی شدند. پس از استخراج شاخصها با استفاده از روش کیفی فراترکیب، برای تعیین وزن شاخصها از روش آنتروپی شانون، استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که شاخص نحوه بازاریابی و ارتباط با مشتریان در فضای مجازی با ضریب اهمیت 066/0 رتبه اول و شاخصهای زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ پذیرش کارآفرینی دیجیتالی در سازمان، رتبههای دوم و سوم را بهعنوان عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به خود اختصاص میدهند.
The internet technology platform has simplified and accelerated the creation and development of digital entrepreneurial businesses but it is too slow to implement this kind of business in Iran. On the other hand, no research has examined the success factors of this kind of business yet. Therefore, the main purpose of this study is to identify the digital entrepreneurship success drivers with a meta-synthesis approach. This study, in terms of purpose, is considered as an applied research and it is a qualitative research in terms of data collection method. To identify the success factors of digital entrepreneurship with the help of the meta-synthesis method, 311 articles were first reviewed, among which 36 papers were used for final analysis.In this research, 28 success indices of digital entrepreneurship were identified and classified under 3 categories and 7 concepts.Then, using the Shannon Entropy Method, the weight of the extracted indices through the meta-synthesis method was determined. The results of this study show that the index of marketing and relationship with customers in cyberspace with significance factor 0.0660 ranked first and indicators of IT infrastructure and acceptance of digital entrepreneurship in the organization ranked second and third as effective factors on the success of digital entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
پياده سازي اين نوع کسب وکارها در ايران کند است و از طرفي تاکنون پژوهشي به صورت جامع عوامل موفقيت اين نوع کســب وکارها را بررسي نکرده است ؛ بنابراين ، هدف کلي پژوهش حاضر شناسايي پيشران هاي موفقيت کارآفريني ديجيتالي با روش کيفي فراترکيب است .
نتيجه پژوهش نشــان داد که شــاخص نحوه بازاريابي و ارتباط با مشتريان در فضاي مجازي با ضريب اهميت ٠/٠٦٦ رتبه اول و شــاخص هاي زيرســاخت فناوري اطلاعــات و ارتباطات و فرهنگ پذيرش کارآفريني ديجيتالي در ســازمان ، رتبه هاي دوم و ســوم را به عنوان عوامل مؤثر بر موفقيت کارآفريني ديجيتالي به خود اختصاص مي دهند.
توســعه سريع و پيوسته فناوري به همراه اقتصاد شبکه اي تأثير قابل توجهي بر انواع امکانات ايجاد شده براي گسترش مفاهيم کسب وکار خلاقانه بر پايه شبکه هاي اطلاعات و ارتباطات الکترونيکي دارند (طاهرخاني ، ١٣٩١).
باوجود مزاياي زياد در بحث ديجيتالي شدن کسب وکارها، چالش هايي نيز در اين زمينه وجود دارد؛ از جمله اينکه سرعت پياده سازي و به کارگيري کسب وکار الکترونيکي در کشورهاي درحال توسعه مانند ايران کندتر است ، از طرفي با پياده سازي کسب وکارهاي کارآفرينانه ديجيتالي ، ايجاد تغيير در فرهنگ نهادينه شــده در بين مردم کار آساني نيســت مگر اينکه دليل منطقي براي آن موجود باشد؛ بنابراين ، باوجــود اين چالش ها در زمينــه به کارگيري کارآفريني ديجيتالي بايد پيشــران هاي مؤثر بر موفقيت کارآفريني ديجيتالي براي پياده سازي و اجراي موفق اين نوع کسب وکارها شناسايي شود.
Digital entrepreneurship in a resource-scarce context: A focus on entrepreneurial digital competencies, Journal of small business and Enter prise Development.