چکیده:
تأمین مالی اولیه بهعنوان یکی از مخاطرات اصلی کسبوکارهای نوپا مطرح بوده که تاکنون راهحلهای متعددی برای آن ارائه شدهاست. امروزه رشد روزافزون شبکههای اجتماعی و همچنین بستر وب2، جذب سرمایههای خرد از طریق اجتماع را میسر کردهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مدلهای کسبوکار پلتفرمهای برتر تأمین مالی جمعی در جهان و همچنین بررسی روند تغییرات انگیزه مشارکتکنندگان انجام شدهاست. روش پژوهش براساس مقایسه تطبیقی-تحلیلی بوده و در این راستا از منابع کتابخانهای، شبکه اطلاعرسانی پلتفرمهای تأمین مالی جمعی و همچنین برقراری ارتباط با متخصصین موضوع استفاده شدهاست. در این پژوهش با انتخاب 100 پلتفرم برتر جهان، روند تغییرات انگیزههای مشارکتکنندگان و همچنین پراکندگی جغرافیایی پلتفرمها مورد بررسی قرار گرفتهاست. نتایج حاصل از پژوهش نشاندهنده تغییر رفتار اجتماع است. مشارکتکنندگان تمایل دارند تا سرمایهگذاریهای خرد آنها بهصورت اثربخش باشد، لذا استقبال از پلتفرمهای با مدل وام و خرید سهام افزایش یافتهاست. بهطوریکه 84 درصد بازار تأمین مالی جمعی در سال 2015 را مدل وام و سهام به خود اختصاص دادهاند. این تغییر رفتار اجتماع منجر به تغییر مدل کسبوکار پلتفرمهای تامین مالی جمعی از مدلهای ساده اهدا و پاداش به سمت مدلهای پیچیدهتر وام و خرید سهام شدهاست.
Financing is one of the main risks for entrepreneurs that already has provided numerous offer to response that. The growth of social networks and also platforms that created on the Internet through community had made fundraising possible. The research aimed to study the business models of the top crowdfunding platform in the world and also the trend conversion in participate motivation. The applied methodology is based on comparative-analytical and in this regard, library resources, information network and communicate with specialists crowdfunding platforms were used. In this study, top 100 platform in the world, participant motivation, changing trend in their motivation, geographical distribution has been examined. The results of this study showed that social behavior is changing. Participants tend to split their investment effectively, so all the platforms with a loan and buy stock has risen, so that in 2015, 84 percent of crowdfunding market size had dedicated to loan and equity models. Another significant point is changing simple business models like donation and reward to complicated models like loan and equity.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسي ثط بيقي مدلهاي کس--ب وکار پلتفرمهاي برثر ثأمين مالي جمعي در جهان و همچنين بررس--ي روند ثغييرات انگيزه مش--ارکث کنندگان انجام شده اسث .
در اين پژوهش با انتخاب ۱۰۰ پلتفرم برثر جهان ، روند ثغييرات انگيزه هاي مش--ارکث کنندگان و همچنين پراکندگي جغرافيايي پلتفرمها مورد بررسي قرار گرفته اسث .
اين ثغيير رفتار اجتماع منجر به ثغيير مدل کسب وکار پلتفرمهاي ثامين مالي جمعي از مدلهاي س--اده اهدا و پاداش به س--مث مدلهاي پيچيده ثر وام و خريد س--هام شده اسث .
Crowdfunding: Tapping the right crowd ثا زمان نگارش اين مقاله ، منابع و مقاله هاي فارس--ي چنداني در اين حوزه وجود ندارد و اغلب به بررسي جمع سپاري و ثعريف ادبيات ثأمين مالي جمعي پرداخته اند.
)٢٠١٣ ,Young&Ernst ( اين روش يکي از جديدثرين کارکردهاي کس--ب وکار الکترونيکي اس--ث و در حالث کلي به فرآيند ثأمين مالي از عموم مردم جامعه براي راه اندازي يک کسب وکار يا انجام پروژه با استفاده از واسط ه وب گفته مي شود.
اطلاعاثي ش--امل ثوضيح ويژگي هاي پروژه ، ميزان س--رمايه موردنياز ب--راي راه اندازي، مدل فعاليث سايث واسط ، محل انجام پروژه ، ارزشهاي پيشنهادي براي مشارکث کنندگان ، مدت زمان ثأمين سرمايه و همچنين نحوه حمايث مالي از جمله مواردي هستند که در دسترس عموم مردم قرار مي گيرد.