چکیده:
نگرش نظاممند مارپیچ سهگانه، تعاملات بین صنعت، دانشگاه و دولت را در قالب یک نظام نوآوری ترکیب کرده و مفاهیم ساختاری و کارکردی در تئوری نظامهای نوآوری را دربر میگیرد. در این پژوهش، تلاش شده است ضمن بررسی رویکرد نظاممند مارپیچ سهگانه، به تحلیل شکاف ابعاد این نظام در صنعت دفاعی کشور پرداخته شود . جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل خبرگان آگاه سه حوزه دانشگاه، صنعت و دولت در صنعت دفاعی کشور میباشند که از بین آنها 30 نفر جهت نظرخواهی تعیین شدند. در این پژوهش به منظور بررسی معنادار بودن تفاوت بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود از آزمون t استیودنت نرم افزار SPSS و نمودار عنکبوتی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین میانگین وضعیت موجود (ادراکات پاسخ دهندگان) و میانگین وضعیت مطلوب (انتظارات پاسخ دهندگان) تفاوت معناداری وجود دارد. و میزان شکاف در خصوص کارکردهای نظام مارپیچ سه گانه از سایرین بیشتر می باشد که نیازمند توجه جدی تر به این حوزه می باشد.
Systematic Attitude to triple helix, combines interactions between industry, university and government in the form of innovation system and covers structural and functional concepts of innovation system. In this study, we have tried to investigate the systematic approach to triple helix, , a gap analysis of this system in the country's defense industry. The research is descriptive. The study population consisted of experts of three areas of university, industry and government in the defense industry and 30 were selected for the survey. In the present study, for studying the triple helix system, and a gap analysis was used and to determine the significance of differences by Student's t test of SPSS software and spider diagram. The results show that there is a significant difference between the average situation (perceptions of respondents) and the average optimal situation (expectations of respondents). The gap between the functions of the triple helix is more significant than others that require more serious attention to these domains.
خلاصه ماشینی:
Ranga & Etzkowitz فرض مارپيچ س--ه گانه اين اسث که پتانسيل براي توس--عه ي اقتصادي و نوآوري در جامعه دانشي زماني ايجاد مي گردد که نقش برجسته تري براي دانشگاه درنظ ر گرفته شود و عناصر دانشگاه ، صنعث و دولث ، به منظ ور خلق س--اختارهاي اجتماعي و نهادي جديد براي توليد، انتقال و بکارگيري دانش به هم پيوند زده ش--وند.
مط العات نهادي درخصوص نظ ام مارپيچ س--ه گانه به جنبه هاي متعددي از مأموريث س--وم دانش--گاه ها از تجاريسازي تحقيق--ات و درگيري در توس--عه ي اقتصادي- اجتماعي نگاه مي کند که ش--امل نرم ها، س--هامداران ، پيش--ران ها، محدوديث ها، مزايا و اثرات، انتقال فناوري دانش--گاه و کسب وکارآفريني ، سهم در توسعه منط ق--ه اي، سياس--ث هاي دولث به منظ ور افزايش قدرت ارتباط بين دانش--گاه و صنعث و غيره اس--ث (رنگا و اتزکوييتز۲، ۲۰۱۳).
بنابراين مي توان اذعان داشث که انتظ ار کنوني از دانشگاه اين اسث که در کنار امر پژوهش و آموزش بايد وظيفه ديگري را به عنوان موتورهاي ابتکار و رشد اقتصادي هر منط قه و ملتي را به عهده بگيرند (بيگي و عليمحمدي، ۱۳۹٤) همکاري و تعديل تعارض ٣ همکاريهاي دانشگاه و صنعث ميتواند از طريق تأمين سرمايه از طرف صنعث و تأمين اعضاي هيئث علمي و توليد علم از طرف دانش--گاه منجر به ارتقا پژوهش ها و اختراعات و فناوري گردد.
The Dynamics of Innovation: from Na- tional Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of University – Industry- Government Relations.
Knowledge–Based Innovation Systems and Model of a Triple Helix of University- Industry-Government Relations.
Triple Helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the Knowledge Society.