چکیده:
بخش عمده ای از محصولات و سامانههای دفاعی در زمره محصولات و سامانههای پیچیده قرار دارند. از طرفی، قابلیتهای خاصی جهت نوآوری و توسعه محصولات و سامانههای پیچیده مورد نیاز است. این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیل اهمیت- عملکرد به مطالعه در رابطه با قابلیتهای کلیدی جهت نوآوری و توسعه محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی پرداخته است. به این منظور، از نظرات خبرگان صنایع دفاعی برای تأیید و دسته بندی قابلیتهای شناسایی شده از مبانی نظری و پیشینه پژوهش استفاده شد. بعلاوه، از طریق توزیع پرسشنامه میان مدیران و متخصصان صنایع دفاعی، میزان اهمیت قابلیتها و عملکرد صنایع دفاعی در ایجاد و ارتقاء این قابلیتها مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سازمانها و صنایع توسعه دهنده محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی باید به ترتیب بر ایجاد و بهبود این قابلیتها تمرکز نمایند: 1. مدیریت دانش درون و برون سازمانی؛ 2. مدیریت بازار و تعامل با مشتری؛ 3. یکپارچه سازی سیستم؛ 4. شبکه سازی، تعامل و همکاری؛ 5. فناورانه؛ 6. برنامه ریزی و مدیریت پروژههای کلان؛ 7. تست، ساخت و تولید.
Majority of defense product and systems belong to complex product systems. In the other hand, specific capabilities are required to innovate and develop these complex product and systems. So, this research aims at investigating on key capabilities required for innovation and development of defense complex products and systems, through applying Importance-Performance Analysis (IPA) method. In order to verify and categorize identified capabilities from research background, we used opinions of some experts from defense industries. Furthermore, through distributing questionnaires among defense industries managers and specialists, both importance of capabilities and performance of defense industries in establishing and enhancing these capabilities were evaluated. Our findings show that, defense organizations and industries should create and improve these capabilities respectively: 1. Intra and inter organizational knowledge management; 2. Market and customer relationship management; 3. System integration; 4. Networking, interaction and collaboration; 5. technological; 6. Planning and management of mega projects; 7. Test, manufacturing and production.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با بهره گيري از روش تحليل اهميت - عملکرد به مطالعه قابليت هاي کليدي جهت نوآوري و توســعه محصولات و ســامانه هاي پيچيده دفاعي پرداخته اســت .
در اينجا حالت هاي مختلف را براي مســئله اين پژوهش يعني قابليت هاي کليدي براي ســاخت و توسعه محصولات و سامانه هاي پيچيده ويژه سازي و بازنويسي کرده ايم (آذر و همکاران ، ١٣٩٢): • ربع اول : اهميت بالا-عملکرد پايين (اينجا تمرکز کنيد٢): قابليت ها براي پاسخ دهندگان بسيار مهم هستند، اما سطح عملکرد نسبتا پايين است .
يعني سازمان ها و صنايع توسعه دهنده محصولات و سامانه هاي پيچيده دفاعي بايد بر ايجاد و بهبود قابليت هاي کليدي شناسايي شده تمرکز نمايند.
از طرفي ، براساس وزن نرمال شده هر يک از قابليت هاي کليدي مشخص گرديد که به ترتيب بايد بر ايجاد و بهبود قابليت هاي مديريت دانش درون و برون سازماني ؛ مديريت بازار و تعامل با مشتري ؛ يکپارچه سازي سيستم ؛ شبکه سازي ، تعامل و همکاري ؛ فناورانه ؛ برنامه ريزي و مديريت پروژه هاي کلان ؛ تست ، ساخت و توليد تمرکز شود.
دليل اين امر آن است که در حال حاضر مديريت دانش به عنوان يک قابليت کليدي در نوآوري و توســعه محصولات و ســامانه هاي پيچيده دفاعي ، نه تنها در ســطح برون سازماني ، بلکه در سطح درون سازماني نيز به صورت اثربخش پياده سازي نمي شود.
The business of projects (Managing innovation in complex product systems).
Disruptive innovations in complex product systems industries: A case study.
Technology management in complex product systems (CoPS) – ten questions answered.