چکیده:
هدف: وجود اطلاعات باکیفیت، عامل مؤثری برای افزایش اطمینان سرمایهگذاران در تخصیص بهینه منابع در قالب تصمیمهای سرمایهگذاری و تأمین مالی است. در این راستا، یکی از عوامل بیرونی مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی، نگرش اجتماعی شرکتها برای تأمین منافع همه گروههای ذینفع، بهعنوان مشروعیت اجتماعی است؛ ولی پایبندی شرکتها به این موضوع با توجه به الزام موجود برای اجرای رویههای متفاوت تجاری در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت، نیز متفاوت است. با توجه به این مقدمه، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی با قابلیت مقایسه اطلاعات حسابداری در مراحل چرخه عمر شرکت است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی و پسرویدادی است. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش، 123 شرکت در فاصله زمانی سالهای 1391 تا 1398 انتخاب و با استفاده از مدلهای رگرسیونی چندگانه تحلیل شدند. برای اندازهگیریشاخص مسئولیتپذیری اجتماعی، ازسه بُعد اقتصادی، قانونی و اخلاقی مسئولیتپذیری اجتماعی مشابه روش جیو و راپونس (2010) استفاده شد. برای اندازهگیری قابلیت مقایسه صورت مالی از مدل دیفرانکو و همکاران (2011) و برای چرخه عمر شرکت از روش دیکنسون (2011) منطبق بر الگوی جریانهای وجوه نقد استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد که شاخص کل مسئولیتپذیری اجتماعی، بر قابلیت مقایسه اطلاعات تأثیر مثبتی دارد. از سوی دیگر، شاخص مسئولیتپذیری اجتماعی در مرحله رشد بیشترین و در مرحله بلوغ کمترین تأثیر را میگذارد و در مرحله افول، بر قابلیت مقایسه اطلاعات تأثیری ندارد.
نتیجهگیری: افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت برای پاسخگویی شفاف در مقابل عملکرد سالانه خود به ذینفعان مختلف و در نتیجه، نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت، عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش داده و بر این اساس، کیفیت و قابلیت مقایسه اطلاعات را افزایش میدهد. شرکتها در مراحل رشد و بلوغ تجاری، بهسبب دسترسی بیشتر به منابع مالی و تمرکز بر استراتژی تمایز، برای افزایش کیفیت گزارشگری و تقویت جایگاه رقابتی خود، از مسئولیتپذیری اجتماعی استفاده میکنند.
Objective: Existence of high quality and comparable information is an effective factor in increasing investors' confidence in the optimal allocation of resources in the form of investment decisions and financing. In this regard, one of the external factors affecting the quality of financial reporting is the social attitude of companies to ensure the interests of all stakeholders as social legitimacy. However, companies' commitment to this can also be different due to the need to implement different business procedures at different stages of a company's life cycle. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between social responsibility and financial statement comparability in the life cycle of a company. Methods: This research is an applied one in terms of purpose, and is correlation and post-event in terms of method. In order to test the research hypotheses, 123 companies in the period 2012-2019 were selected and analyzed using multiple regression models. To measure the social responsibility index, three economic, legal and moral dimensions of social responsibility were used by using the combined index of the mentioned variables and by decimating the relevant indicators, similar to the method of Gaio and Raposo (2010). To measure the financial statement comparability, De Franco et al. (2011) model was used and for the life cycle of the company, Dickinson (2011) method was used in accordance with the cash flow pattern (operating activities, investment and financing). Results: The results of hypothesis testing show that the total index of social responsibility has a positive effect on the financial statements` comparability and causes it to increase. And the index of social responsibility in the growth stage has the most and in the maturity stage has the least impact and in the decline stage has no effect on the financial statement s` comparability. Thus in the stages of growth and maturity it has a positive effect and in the decline phase has no significant effect on the financial statement comparability. Conclusion: The increase in the company's social responsibility for transparent accountability for its annual performance to various stakeholders and as a result more monitoring of the company's performance reduce information asymmetry and therefore increase the quality and financial statement comparability. And companies in the stages of business growth and maturity, unlike the stage of decline, due to more access to financial resources and focus on differentiation strategy, use social responsibility to increase the quality of reporting and gain and strengthen their competitive position. Thus, companies in the stages of growth and maturity, use social responsibility to increase the reporting quality and acquisition and strengthening of competitive position. Because in terms of signaling theory, companies in the growth phase of their life cycle due to long-term time horizons in achieving goals, need to be seen, need to visualize their future performance and growth opportunities and more involvement of stakeholders. However, in the final stages of the life cycle, due to limited financial resources, declining profitability and changing companies' approach to survival strategy, they have limited resources to invest in social responsibility.
خلاصه ماشینی:
در اين رابطه ، يکي از شاخص هـاي کيفيت اطلاعات ، يعني قابليت مقايسه اطلاعات ، براي سرمايه گذاران منافعي دارد که به شـکل کـاهش هزينـه پـردازش اطلاعات است (چن ، کولينز، کراوت و مرجنتالر٣، ٢٠١٥ و کيم و ليم ٤، ٢٠١٧)؛ به طوري کـه بـا افـزايش قابليـت مقايسـه اطلاعات ، امکان مقايسه شباهت ها و تفاوت هاي بين شرکت ها افزايش يافته و در مقابل ، تلاش تحليلگران براي شـناخت و تحليل صورت هاي مالي و شناخت بهتر نحوه ارتباط رويدادهاي اقتصادي با عملکرد شرکت کاهش مي يابد که هـر دو، عامل مؤثري بر کارايي بازار و تخصيص بهينه منابع ، به صورت گسترش مجموعه اطلاعات در دسترس سـرمايه گـذاران و کاهش هزينه اطلاعات است (دي فرانکو، کوتاري و وردي ٥، ٢٠١١).
بر اساس فرضيه بازار کارا، از يک طرف ، اگر شرکت هـا در صـنايع رقـابتي تـر در رابطـه بـا مسـئوليت اجتماعي ، به افشاي اختياري بيشتري از اطلاعات اقدام کنند، اين امر سبب انتقال منافع اطلاعـاتي بـه رقبـاي شـرکت و تضعيف موقعيت رقابتي شرکت در ميان رقبا مي شود (کنت و يونگ ، ٢٠٠٣) و از طرفي ديگر، رقابت به دليل هزينـه هـاي مالکانه در بازار محصول و فشار بازار سرمايه ، کيفيت و کميت افشاي اطلاعات را تحت تأثير مي دهد (لـي و ژان ، ٢٠١٦)؛ به گونه اي که افزايش هزينه هاي مالکانه رقابت ، بـه کـاهش افشـاي اختيـاري اطلاعـات در خصـوص مسـئوليت پـذيري اجتماعي ، مديريت اطلاعات و دستکاري سود مي انجامد (هسو و همکاران ، ٢٠١٧) يا در قالب تئـوري نماينـدگي در بـازار رقابتي ، مديران براي حفظ موقعيت رقابتي و جلوگيري از جلب توجه رقبـا، بـه دنبـال پيچيـده تـر کـردن اطلاعـات خـود، به خصوص اطلاعات مربوط به مسئوليت پذيري اجتماعي براي رقبا هستند که در نهايت هزينه هاي نماينـدگي را افـزايش مي دهد، اين عوامل مقايسه پذيري اطلاعات را کاهش مي دهند (بنابي قديم و همکاران ، ١٣٩٩؛ داتا و همکـاران ، ٢٠١٢ و هسو و همکاران ، ٢٠١٧).
Oncioiu, Petrescu, Bilcan, Popescu & Anghel 6.