چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای نظم جویی فرآیند هیجان، مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت با مطالعه نقش میانجی تحمل پریشانی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه بوده است. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر کرمانشاه بود. حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری هدفمند 352 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبرد های نظم جویی فرایندی هیجانی گارنفسکی (2001)، هوش معنوی کینگ (2008)، پرسشنامه مهارتهای حل مسئله هپنر (1982)، پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر و سیمونز (1982)، پرسشنامه نشخوار فکری یوسف (1383) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) می باشد. روایی پرسشنامه ها شامل 884/ 0، اعتیاد به اینترنت 859/ 0، هوش معنوی 843/ 0، مهارتهای حل مسئله 854/ 0، تحمل پریشانی 910/ 0 و نشخوار فکری 861/ 0 می باشد و روایی آن مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت. پس از گردآوری اطلاعات به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های پژوهش از بررسی فرضیههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج نشان داد از دیدگاه دانشجویان پیام نور کرمانشاه بین راهبردهای نظم جویی فرآیند هیجان، مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت با مطالعه نقش میانجی تحمل پریشانی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی راهبردهای نظم جویی فرآیند هیجان، مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی بر گرایش به اعتیاد به اینترنت اثر مستقیم و با نقش میانجی دارند و تحمل پریشانی و نشخوار فکری اثر غیر مستقیمی بر گرایش به اعتیاد دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد از دیدگاه دانشجویان پیام نور کرمانشاه بین راهبردهای نظم جویی فرآیند هیجان، مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت با مطالعه نقش میانجی تحمل پریشانی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
لذا، در این راستا هدف تحقیق حاضر پاسخگوئی به این سئوال اصلی است که راهبرد های نظم جویی فرایندی هیجان، مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی، با نقش میانجی تحمل پریشانی و نشخوار فکری در اعتیاد به اینترنت اثر دارند؟ بخش اول: مبانی نظری راهبرد های نظم جویی فرایندی هیجان نیز گروس بر اساس مدل اولیه، مدل فرایند نظـم جـویی هیجان را ارائه کرد و پنج نقطـه از مراحـل تولیـد هیجـان را مشخص کرد که هـر نقطـه، محـل اعمـال یـک خـانواده از فرایندهاي نظم دهی هیجان اسـت.
ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبرد های نظم جویی فرایندی هیجانی گارنفسکی (2001)، هوش معنوی کینگ (2008)، پرسشنامه مهارتهای حل مسئله هپنر (1982)، پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر و سیمونز (1982)، پرسشنامه نشخوار فکری یوسف (1383) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) می باشد.
ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبرد های نظم جویی فرایندی هیجانی گارنفسکی (2001)، هوش معنوی کینگ (2008)، پرسشنامه مهارتهای حل مسئله هپنر (1982)، پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر و سیمونز (1982)، پرسشنامه نشخوار فکری یوسف (1383) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) می باشد.
Gender differences in the relationship between internet addiction and depression: A cross-lagged study in Chinese adolescents.
Adolescent internet addiction in Hong Kong: prevalence, change, and correlates.