چکیده:
هدف مقاله حاضر، تبیین ابعاد و مؤلفههای هنر و زیبایی شناسی بر اساس آثار دیویی[1] میباشد. روش پژوهش تحلیل اسنادی است. جامعه تحلیلی، 10 اثر از آثار مرتبط با هنر و زیبایی شناسی دیویی را در بر میگیرد. ابزار اندازه گیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. یافتهها نشان داد هنر و زیبایی شناسی شامل ابعاد: احساس، اخلاقیات، اتحاد، خوداگاهی،کل گرایی و تخیل است و هر یک از این ابعاد مرکب از مؤلفههایی است که احساس با 11مؤلفه؛ اتحاد با 10؛ اخلاقیات با 10؛ خوداگاهی با 9؛ کل گرایی با 9؛ تخیل با 8؛ به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان توجه برخوردار هستند. همچنین در بعد احساس، ابراز احساسات با 8 و پرورش نگرشها و تمایلات با 3؛ در بعد اخلاق، تواضع با (6) و فداکاری با (3)؛ در بعد تخیل، شهود (6) و تجسم فکری با (2)؛ در بعد اتحاد، یکپارچگی با (7) و ارتباط موضوع درسی با تجارب مستقیم زندگی با (3) در بعد خوداگاهی، شناخت توانایی خود با (6) فراوانی و مراقبت از خویشتن با (3)، در بعد کلگرایی، همه جانبه نگری با (6 ) و جامعیت با (3) به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داشتند.
The purpose of this study is to explain the dimensions and components of art and aesthetics based on Dewey's ideas. The research method was document analysis and the analytical corpus included 10 Dewey's works related art and aesthetics and the measurement tool was a researcher-made check-list. The findings showed that art and aesthetics included dimensions such as: feeling, morality, unity, self-awareness, imagination development. Each one of these dimensions is composed of components that feeling with 11 components; unity with 10; morality with 10; self-awareness with 9; totalitarianism with 9; imagination with 8 respectively, have the highest to the lowest focus. Also, in the dimension of feeling, expressing emotions with 8 and cultivating attitudes and desires with 3; in the moral dimension, humility with 6 and sacrifice with 3; in the dimension of unity, integration with 7 and the relationship of the subject with the direct experiences of life with 3; in the dimension of self-awareness, recognizing one's ability with 6, abundance and caring for oneself with 3,in the dimension of totalitarianism, wholeness with 8 and comprehensiveness with 3, had the highest and lowest frequency, respectively.
خلاصه ماشینی:
موضوع هنر و زيبايي شناسـي و تحليـل آن ، همـواره مـورد توجـه پژوهشـگران داخلـي و خارجي بوده که به چند نمونه از اين پژوهش ها با تاکيد بر آراي ديويي اشاره ميشود: انصاري و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان «تحليلي بر نظريـه تجربـه زيبـايي شناسـي جان ديويي» به نتايج ذيل دست يافتند: در تجربه زيبا شناسي عوامل موثر و هنرمندانه اي ماننـد احساس ، ابراز و تخيل در کنار خردورزي از اجزاي ضروري تربيت به حساب ميآيد و موجب تکميل تجربه ، درک، معني و فهم ارزش در افـراد ميشـود، ايـن تجربـه منجـر بـه بـرانگيختن حساسيت و همدردي در بين افراد شده ، بـه بهبـود و درک روابـط جهـان طبيعـي و اجتمـاعي ميانجامد و رفتار و قضاوت هاي اخلاقي را افزايش ميدهد.
اصول اخلاقي در آموزش (١٩٠٩)، رغبت و کوشش در تعلـيم و تربيـت مراقبه 1/60 4 (٢٠٠٢)، هنر به مثابه تجربه (١٩٨٠)، بازسازي در فلسفه (١٩٢٠)، 18 جمع 45 يافته هاي مربوط به بعد اخلاق نشان ميدهد اين بعد (١٠) مؤلفه و (٤٥) فراواني از ابعـاد و مؤلفه هاي هنر و زيبايي شناسي را به خود اختصاص داده است که در اين بين مؤلفـه تواضـع و فروتني با (٦) فراواني و مؤلفه ازخودگذشتگي با (٣ ) فراواني، به ترتيب از بيشترين و کمتـرين ميزان توجه برخوردار بوده اند.