چکیده:
جامعه به عنوان بنیادیترین عامل شکلدهندهی فرهنگ و ساختار اجتماعی، حامل تمامی ابعاد فرهنگ، سیاست، هنر و ادبیات است. جامعه و فراوردههای بشری در تقابلی همهجانبه در حال تولید و بازتولید هستند؛ بنابراین اجتماع، آن چهارچوب بنیادینی است که فعالیتها و کنشهای بشری را جهت میبخشد. هنر، به ویژه ادبیات، به مثابهی یکی از تولیدات بشری، برخلاف تصور پیشین که آن را تنها محصول ذوق و خلّاقیّت و دارای جنبهی تخیّلی صرف میپنداشتند، کاملاً در احاطهی امر اجتماعی قرار دارد؛ برای تحلیل ادبیات باید دست به دامن نظریههای اجتماعی شویم و ادبیات را در داخل چهارچوب اجتماع بررسی کنیم. آنچه که داعیهدار این موضوع است، جامعهشناسی ادبیات تلقی میشود. پژوهشگران معتقدند عرصهی جامعهشناسی ادبیات هر قصه و اثر ادبی دیگر، وقایع زمانهی خود را بازگو میکند. هدف این مقاله بررسی ساختارهای ذهنی و زیباییشناختی سازندهی آگاهی جمعی موجود در رمان آخرین انار دنیا با تمرکز بر ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن بوده است. در این شیوه، محتوای اثر ادبی و رابطهی آن را با جامعهای بررسی میکند که اثر در آن خلق شده است و به جای توصیف محتوای اثر ادبی به بررسی محتوا و رابطهی آن با جهاننگری در یک دوران خاص میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در این رمان با سه دوره از تاریخ سیاسی-اجتماعی کردستان روبهرو هستیم. ادبیات خلق شده از نظر جان و صورت توأمان شده با شخصیتهایی که هر کدام نمایندهی دورههای خاص از تاریخ سیاسی-اجتماعی کردستان هستند. کردستان قبل از انتفاضه و بعد از انتفاضه که در آن جنگ داخلی روی میدهد و عارضهها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی بعد از شکلگیری ایدههای سیاسی کردها.
Society, as the most fundamental factor in the formation of culture and the social structure, carries all aspects of culture, politics, art, and literature. Society and human productions are being produced and reproduced in a comprehensive contrast with each other. Society is thus the fundamental framework directing human actions and activities. Art and literature in particular, as human productions are surrounded by the social as opposed to the past belief considering them the products of taste and creativity and of imaginational nature only. It is illuminating to employ social theories in order to analyze literature and to study it within the framework of society. This is what the sociology of literature is concerned with. Researchers in the field of sociology of literature argue that all stories and other literary works retell the events of their times. The purpose of this research is to study the intellectual and aesthetic structures constructing the collective consciousness in the novel, The Last Pomegranateof the World, based on Lucien Goldmann’s genetic structuralism. In this approach, the content of a literary work and its relationship with the society the work was created in are studied. Instead of describing the content of a literary work, its content is examined considering its relationship with the worldview of a specific period. The results of the study indicate that in this novel we are faced with three periods of the social-political history of Kurdistan. Both the content and the form of the novel are accompanied by characters each representing a particular period of the social-political history of Kurdistan: Kurdistan before the uprising, Kurdistan after the uprising, when the civil war occurs, and the political and social consequences after the formation of Kurdish political ideas.