چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش از راه دور و آموزش حضوری بر پیشرفت تحصیلی زبانآموزان فرانسه در دو مهارت گفتاری و شنیداری انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از همه زبانآموزان کاندیدای آزمون تِف در ایران در سال 2018 میلادی به تعداد 891 نفر بود. روش نمونهگیری در دسترس به تعداد 30 نفر انجام شد. گروه آزمایش در یک دوره آموزشی دَه جلسهای از راه دور شرکت کردند ولی گروه کنترل در طی این 10 جلسه در کلاس حضوری آموزش دیدند. برای سنجش پیشرفت تحصیلی زبانآموزان از معدل نمراتی که آنها درآزمون تِف آزمایشی دو مهارتی کسب کردند بهعنوان پیشآزمون و از معدل نمرات نهایی آنها در آزمون اصلی بهعنوان پسآزمون، استفاده شد. آزمون آماری تحلیل کواریانس بر دادههای این پژوهش نشان داد که روش آموزش از راه دور اثربخش است و میزان اثربخشی آن با روش آموزش حضوری تفاوتی ندارد.
The objective of this study is to compare the effect of distance education and face-to-face instruction on the academic achievement of French language learners in terms of both oral production and comprehension. In terms of applied object, this research carried out pre-test and post-test and in terms of research methodology it utilized the quasi-experimental method. The population of this study consisted of 891 learners who applied for the TEF test in Iran in 2018. The sampling method was convenient sampling consisted of 30 people. The experimental group participated in a 10-session distance learning courses; on the other hand, the control group was trained face-to-face during these 10 sessions. To measure students’ academic achievement, the cumulative grade point average of scores on the two-skill trial TEF test was used as a pre-test and their average of the main TEF test was used as the post- test. A statistical analysis of covariance test on the data from this study shows that the distance education method is effective and that its effectiveness is not different from the face-to-face instruction method. L'objectif de cette etude etait de determiner l'efficacite de l'apprentissage a distance sur la reussite scolaire des apprenants de langue francaise dans les deux competences (comprehension orale et production orale) de Test d'Evaluation de Francais (TEF). La recherche en termes de finalite a ete appliquee et en termes de methode quasi-experimentale. La population statistique de cette etude se composait de tous les apprenants de langue francaise qui etaient candidats a l’epreuve TEF a deux competences en 2018. La methode d'echantillonnage etait un echantillonnage aleatoire de connevance. Le groupe experimental a participe a une formation a distance de 10 seances, mais le groupe temoin a ete forme en cours presentiel, pendant ces 10 seances. Pour mesurer la reussite scolaire, les scores obtenus a l’epreuve blanche de TEF (epreuve d'essai) a deux competences ont ete utilises comme pretest et les scores tires de l’epreuve TEF principal ont ete utilises comme post -test. Des tests statistiques sur les donnees de cette etude ont montre que l'apprentissage a distance est efficace et que son efficacite n'est pas differente de la formation en presentiel complet.
خلاصه ماشینی:
بنابراين اين پژوهش با هـدف مقايسـه تـأثير آمـوزش از راه دور و آمـوزش حضـوري بـر پيشرفت تحصيلي زبان آموزان فرانسه ، در دو مهـارت گفتـاري و شـنيداري در آزمـون تـف و آزمون فرضيات زير انجام شده است : فرضيات پژوهش فرضيه اول : بين دو روش آموزش از راه دور و آموزش حضـوري، بـر پيشـرفت تحصـيلي زبان آموزان ، در مهارت گفتاري زبان فرانسه تفاوت معناداري وجود دارد.
٢. چارچوب نظري و پيشينه پژوهش در طي سال هاي گذشته ، رشد استفاده از تکنولوژي هـاي ديجيتـالي در آمـوزش ، بـه شـکل حضوري و يا از راه دور باعث به وجود آمدن روش هاي متنوع و گونـاگون آموزشـي و انـواع مختلف کلاس درس و حتي دوره هاي آموزشي شده است .
نتايج تحليل کواريانس براي تعيين اثربخشي روش آموزش از راه دور در مهارت گفتاري (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که مشاهده ميشود با کنترل تأثير پيش آزمون ، بين ميانگين گروه آزمايش و کنترل تفاوت معناداري مشاهده نشده است .
نتايج تحليل کواريانس براي تعيين اثربخشي روش آموزش از راه دور در مهارت شنيداري (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که مشاهده ميشود با کنترل تأثير پيش آزمون ، بين ميانگين گروه آزمايش و کنترل تفاوت معناداري مشاهده نشده است .
اين نتايج نشان مي دهد که ميتوان از روش آمـوزش از راه دور بـه عنوان جـايگزيني نسـبتاً مطمئن براي کلاس هاي حضوري استفاده کرد.
Tracking online and distance education in Canadian universities and colleges.
Technologie, open learning and distance education.
org/217200 Koch J, Andrew S, Salamonson Y, Everett B, Davidson PM.
International Journal of E-Learning & Distance Education, 24(2), 19–38.