چکیده:
کشتهای گلخانه ای با توجه به فراهم نمودن شرایط مصنوعی تولید و خنثی کردن عوامل محیطی اهمیت ویژه ای در پیشبرد فرآیندهای توسعه ی کشاورزی دارند بدیهی است برنامه ریزی مناسب در جهت توسعه ی این نظام تولید با توجه به شرایط ویژه آن نیازمند شناخت عوامل و محدودیتها و دارای نقاط قوت و ضعف و فرصت هایی در توسعه کشت هستند. کارشناسان بخش کشاورزی بهره گیری از کشت های گلخانه ای را با توجه به افزایش 10 برابری عملکرد نسبت به کشت در فضای باز شیوه ی مناسب برای تحقق امنیت غذایی می دانند.با این وجود توسعه ی واحدهای کشت گلخانه ای نیازمند افرادی با خصلت های کارآفرین می باشد. چون کارآفرینی تبدیل ایده نو به محصول و یا خدمات جدید است و مزایایی همچون تسهیل بازاریابی محصولات ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری ، خوداتکایی و رشد اقتصادی را در محصولات کشاورزی روستا به ثمر خواهد داشت. امروز ه کشتهای گلخانه ای در نواحی روستایی یکی از عواملی است که در اقتصاد روستایی تأثیر گذار است. هدف از نگارش این مقاله تحلیل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای کشت گلخانه ای در توسعه ی کارآفرینی و اشتغال زایی روستایی است
Greenhouse crops are of particular importance in advancing agricultural development processes due to the provision of artificial conditions of production and the neutralization of environmental factors. It is obvious that proper planning for the development of this production system, taking into account its specific conditions, requires knowledge of the factors and constraints and Have strengths and weaknesses and opportunities in the development of cultivation. Experts in the agricultural sector consider the use of greenhouse crops with a 10-fold increase in yield compared to outdoor cultivation as a suitable method for achieving food security. However, the development of greenhouse units requires people with entrepreneurial characteristics. Be Because entrepreneurship is the transformation of the idea into a new product or service and benefits such as facilitating the marketing of job creation, productivity, self-reliance, and economic growth in rural agricultural products. Today, greenhouse crops in rural areas are one of the factors affecting rural economics. The purpose of this article is to analyze the strengths, weaknesses, opportunities and threats of greenhouse cultivation in the development of entrepreneurship and rural employment.
خلاصه ماشینی:
بازاريابي مستلزم داشتن نيروي انساني پرتوان ، خوداتکا و کارآفرين است چرا که آنها داراي ايده و فکر جديدي هستند و يا تمايل به مخاطره پيري يا ريسک در حال خلق روشهاي نوين کار هستند البته برخلاف نظر مردم عادي کارآفرين خطري قمارگونه نمي کند بلکه با بازاريابي دقيق و حساب شده از ميزان مخاطره تصميم مي گيرد و پس از آن براي دستيابي به نتيجه ي مطلوب از هيچ تلاشي فروگذار نمي 149 کند به همين دليل امروزه کارآفريني کشاورزي در روستاها به عنوان يک بخش مکمل اقتصادي مطرح مي باشد و کارآفرينان کشاورزي روستايي به خاطر روشهاي تولي، محيط فعاليت و پايدار توليد خود در قبال جامعه مسئول مي باشند همين امر سبب شده است که کارآفريني و بازاريابي در توسعه ي پايدار روستا در زمينه ي کشاورزي و محصولات گلخانه اي بسيار پيچيده و نياز به توجه و علاقه زيادي داشته باشد.
مهمترين مواقع اثرگذاري بر رفتار بازاريابان و کارآفرينان در ميان افراد روستايي موانع مالي اقتصادي، عدم وجود خدمات مشاوره اي و ساير کمک هايفکري، مهارتي و مالي، ريسک بالاي کارآفرينانه ، نداشتن ايده کارآفرينانه و بازاريابي مناسب ، عدم آگاهي کافي از بازار منطقه و بي انگيزه بودن بازاريابان و کارآفرينان روستايي، عدم اطلاعات کافي و اينکه کارآفريني در با توجه به اينکه بيشتر مردم روستاي بيگم قلعه از طريق کشاورزي و کشت محصولات گلخانه اي آن مخصوصأ انواع ميوه ها و صيفي و سبزي ها امرار و معاش مي کنند تأثير کارآفريني و بازاريابي مي تواند مزايايي چون اشتغال ، افزايش بهرهوري، خوداتکايي و رشد اقتصادي را براي روستا به دنبال داشته باشد.