چکیده:
گردشگری یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که از طریق ترکیب و بهکارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی، منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی زیادی را به دنبال دارد. اگر صنعت گردشگری با توجه به چارچوب و اصول توسعه پایدار و با مشارکت مناسب بخش دولتی و خصوصی به طور صحیح برنامه ریزی یابد، میتواند موجب تقویت ساختار اجتماعی ـ فرهنگی باشد، ارزش میراث فرهنگی و طبیعی را بالا برده و منجر به اثرات مثبت اقتصادی گردد. پژوهش حاضر در محدوده محور گردشگری خرم آباد- پلدختر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی ابعاد موثر بر وضعیت گردشگری این محور تدوین شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، 30 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری در محدوده استان لرستان بودهاند و دادههای تحقیق در قالب مدل تحلیلی SWOT و AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که مستعد بودن منطقه جهت سرمایه گذاری و برنامه ریزی گردشگری، ناکارآمدی استفاده از ابزارهای نوین در اطلاع رسانی گردشگری و عدم کفایت زیرساختها و تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش انگیزۀ بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش گردشگری و عدم ارائه تسهیلات لازم برای بخش خصوصی به ترتیب مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید پیش روی توسعه گردشگری محور مورد مطالعه هستند. هم چنین راهبرد ST، مناسبترین راهبرد برای توسعه گردشگری مسیر ارتباطی خرم آباد- پلدختر در نظر گرفته شده است.
Tourism is one of the most dynamic economic activities of the present era, which, through the combination and simultaneous use of internal and external resources, has many social, economic, environmental and cultural benefits. If the tourism industry is properly planned according to the framework and principles of sustainable development and with the proper participation of the public and private sectors, it can strengthen the socio-cultural structure, increase the value of cultural and natural heritage and lead to effects positive economically. The present study was conducted in the Khorramabad-Poldakhtar tourism road with a descriptive-analytical method and with the aim of examining the dimensions affecting the tourism situation of this road. The study population consisted of 30 experts and experts in the field of study. The data were analyzed using SWOT and AHP analytical model. The results showed that the regionchr('39')s susceptibility to investment and tourism planning, the inefficiency of using new tools in information, tourism and the inadequacy of infrastructure and equipment, communications and information technology, increase the private sectorchr('39')s incentive to invest in the sector. Tourism and non-provision of necessary facilities for the private sector are the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats facing the development of tourism-oriented studies, respectively. Also, ST strategy is the most appropriate strategy for tourism development of communication route Khorramabad - Poldokhtar.