چکیده:
دولت در اجرای طرحهای عمرانی با مشکل نقدینگی و تاخیر در اجرا و بهرهبرداری از پروژهها روبرو است. اما به رغم پیشبینی انتشار اسناد خزانه اسلامی در قوانین بودجه سنواتی کشور این احکام عملکردی قابل توجهی در سالهای گذشته نداشته است. استفاده از اسناد خزانه اسلامی به شیوه پیشنهادی دولت در بودجه سنواتی در صورت اجرا باعث کم شدن مطالبات پیمانکاران میشود اما کماکان مشکل عدم نقدینگی در ماههای ابتدایی سال برای اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای وجودد دارد ، روش پیشنهادی در این مقاله استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای این است. سئوال اصلی در این تحقیق این است که آیا استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تامین مالی کوتاهمدت طرحهای عمرانی ممکن است و در صورت مثبت بودن پاسخ شیوه عملیاتی آن چگونه است؟ فرضیه تحقیق این است که میتوان با انتشار اسناد خزانه اسلامی در ابتدای سال مشکل کمبود اعتبار برای اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای (عمرانی) را به خصوص در نیمه اول سال تا حدودی زیادی مرتفع کرد. با روش پیشنهادی در این مقاله ضمن تامین اعتبار کافی برای اجرای طرحها و پروژههای عمرانی از بروز تاخیر در تکمیل و بهرهبرداری از طرحهای عمرانی نیز جلوگیری میشود.
Abstract Government in the implementation of development projects is facing with liquidity problems and delays in the implementation and operation of the projects. Despite the anticipated release of Islamic Treasury bills in the budget laws in recent years havenchr('39')t been remarkable performance. The main question in this study is whether the use of Islamic treasury bills to finance short-term projects may be its mode of operation and, if yes, how? The hypothesis is that the Islamic treasury bills may be issued at the beginning of a shortage of funding for projects, acquisition of nonfinancial assets (construction), especially in the first half of the year. The method proposed in this paper, adequate funding for the implementation of projects and delays in the completion of construction.
خلاصه ماشینی:
سئوال اصلي در اين تحقيـق ايـن است که آيا استفاده از اسناد خزانه اسلامي براي تامين مالي کوتاهمدت طرحهاي عمراني ممکـن اسـت و در صورت مثبت بودن پاسخ شيوه عملياتي آن چگونه است ؟ فرضيه تحقيق اين است که مي توان با انتشار اسناد خزانه اسلامي در ابتداي سال مشکل کمبود اعتبـار بـراي اجـراي طـرحهـاي تملـک دارايـي هـاي سرمايه اي (عمراني ) را به خصوص در نيمه اول سال تا حدودي زيادي مرتفع کرد.
بنابراين با توجه به اين که استفاده از اسناد خزانه اسلامي به شيوه پيشـنهادي دولـت در بودجـه سنواتي غيرقابل اجرا و در صورت اجرا پرهزينه است ، روش جايگزيني براي انتشـار اسـناد خزانـه اسلامي به منظور تامين مالي اجراي طرحهاي تملک دارايي هاي سرمايه اي پيشنهاد شـده اسـت .
در آئين نامه اجرايي بند (ط ) تبصره (٦) قانون بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور اسناد خزانه اسـلامي به شکل زير تعريف شده است : الف ـ اسناد خزانه اسلامي : اسناد با نام يا بي نامي که دولت به منظور تسويه بـدهي هـاي مسـجل خود با حفظ قدرت خريد بابت طرحهاي تملک دارايي هاي سـرمايه اي مطـابق مـاده (٢٠) قـانون محاسبات عمومي کشور بـه قيمـت اسـمي و سررسـيد معـين بـه طلبکـاران غيردولتـي واگـذار مي نمايد.
قانون بودجه سال ١٣٩٣: تبصره (٦)- ط- دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامي با حفظ قدرت خريد را بـا سررسـيد يک تا سه سال به صورت بي نام و يا بانام، صادر کند و به منظور تسـويه بـدهي مسـجل خـود بابـت طرحهاي تملک دارايي هاي سرمايه اي مطابق ماده (٢٠) قانون محاسباتعمومي کشـور بـه قيمـت اسمي تا سقف سي هزار ميليارد (٣٠.