چکیده:
یکی از اهداف انقلاب اسلامی، گسترش و نهادینهسازی اصول و مبانی اسلام در عرصههای گوناگون و انطباق و سازگارکردن کارکرد نظام های مختلف جامعه با موازین شرع و فقه اسلامی است. نظام آموزشی بعنوان یک بستر و زمینه برای بروز خلاقیت، نوآوری، شکوفایی و رشد جمعی و فردی بین اعضای یک جامعه میتواند مزایای قابل توجهی را در حوزه نظر و عمل به همراه داشته باشد. بکارگیری این نظام در عملیاتی کردن مبانی اقتصاد اسلامی نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلف است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر به کارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزههای اقتصاد اسلامی در ایران میباشد. با بررسی ادبیات موضوع و بر مبنای دیدگاههای موجود در حوزه اقتصاد اسلامی، 30 زیر معیار در قالب 2 عامل اصلی شناسایی شد. این عوامل و زیرمعیارها با نظر سنجی از 313 نفر از خبرگان، اساتید دانشگاهی و حوزههای علمیه و با کمک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که از نظر خبرگان، هنگام تصمیمگیری در خصوص به کارگیری نظام آموزشی در ترویج آموزههای اقتصاد اسلامی بایستی عوامل آموزش و پرورش، دانشگاه، فضای مجازی سایبر و حوزه علمیه به ترتیب مد نظر قرار گیرند
Expansion and institutionalization of the principles of Islam in various fields and adaptation of the function of different community with Shariah law and Islamic are the goals of the Islamic Revolution. Education System as a context for creativity, innovation, growth and prosperity of individual and collective among members of a community can have significant benefits in the field of theory and practice. Using this system, the operating principles of Islamic economics needs to consider several factors. The main objective of this study is to identify and rank the factors influencing to adopt the education system to promote the teachings of Islamic economics. Based on the literature review and perspectives in the field of Islamic economics, 30 sub-factors were identified in two major factors. With the survey of 313 experts, academics and experts in seminaries and with the help of fuzzy analytical hierarchy process had ranked these sub-factors and factors. The results show that when deciding to adopt the education system to promote the teachings of Islamic economics, education & Training, University, cyber cyberspace and seminary factors must be considered respectively
خلاصه ماشینی:
به اين منظور، بعد از بررسي و تجزيه و تحليـل ادبيـات موجود، عوامل مربوط به دو دسته شامل آموزشهاي عمومي و تخصصـي تعيـين گرديـد تـا بـراي دستيابي به هدف از طريق نظرسنجي از خبرگان، به سؤالات زير پاسخ داده شود: الف - عوامل کليدي مؤثر در تصميم گيري براي به کارگيري نظام آموزشـي در تـرويج آمـوزههـاي اقتصاد اسلامي در دانشگاهها کدامند؟ ب- اين عوامل از نظر اهميت و اولويت داراي چه رتبه بندي هستند؟ ١- مباني نظري ١-١- نظام آموزشي و آموزش اقتصاد در ايران وجود يک نظام آموزشي قوي و هدفمند، باعث شکوفايي علمـي و بـه حرکـت درآمـدن چـرخهـاي اقتصادي و معنوي يک جامعه خواهد شد (سليماني ، ١٣٩٠).
1 -Anas Zarqa 2 -Mirakhor 3 -Amin & et al بنابراين با توجه به موارد اشاره شده مي توان عوامل موثر بـر بکـارگيري نظـام آموزشـي را برابـر جدول ١ نشان داد: جدول ١: متغيرهاي مطرح در تصميم براي بکارگيري نظام آموزشي (رجوع شود به تصویر صفحه ) از آنجايي که رسالت و مأموريت نظام آموزشي در توليد و گسترش دانش در عرصه هاي جديد و تلاش براي سازگاري دانش متعارف با ضرورتها و الزامات نو از جمله عناصري است کـه مـي توانـد نقش تعيين کنندهاي در ترويج آموزههاي اقتصاد اسلامي داشته باشد، بنابراين با توجـه بـه پيشـينه پژوهش و بر مبناي مدل عمومي ، تخصصي (فـدايي ، ١٣٩١)، در ايـن مطالعـه از مـدل پـنج بعـدي آموزش و پرورش، آموزش فضاي سايبر، دانشگاه، حوزه علميه و ساير، استفاده گرديده اسـت (شـکل شماره ١).