چکیده:
نگارش خط نستعلیق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبیات و همچنین نمود جلوه های بصری ویژه، قرن ها استمرار پیدا کرده است. این خط می تواند به عناصر اولیه تجزیه شود که اولین و مه مترین عنصر آن «نقطه » است. نقطه علاوه بر نیاز کلمه در خواندن، نقش مهمی در هماهنگی و تقابل بین انرژی های تصویری در کلمه و سطر دارد؛ لذا اهمیت نقش بصری نقطه بسیار مشهود است. هدف اصلی این مقاله عبارت است از بررسی نقش نقطه از منظر اصول و مبانی هنرهای تجسمی در مقایسه ی آثار خط میرعمادالحسنی )هنرمند دوره صفوی) و غلامحسین امیرخانی )شیوه غالب معاصر(، با توجه به مؤلفه هایی از قبیل( محور نقطه 2( شیب نقطه )در دونقطه و س هنقطه( 3( وزن بصری نقطه. در این راستا به سؤالاتی نظیر: چگونگی توجه بیشتر در نحوه نقطه گذاری با توجه به اصول و مبانی بصری در هریک از شیوه های مذکور، محور نقطه و همچنین چگونگی رعایت شیب نقطه و وزن بصری نقطه و تفاوت های آن در دو شیو هی میرعمادالحسنی و غلامحسین امیرخانی پاسخ داده شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله توصیفی- تحلیلی، از نوع مقایسه ای و از نظر هدف کاربردی است. گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و تحلیل نگارندگان با مقایسه تصویری آثار دو هنرمند نامبرده صورت پذیرفته است. نتایج بررسی های پژوهش حاضر نشان می دهد که نحوه قرار گرفتن محور نقطه ها، میزان شیب دونقطه و سه نقطه و همچنین وزن تصویری آن ها در شیوه میرعماد کاملاً منطبق بر اصول و مبانی زیباشناسی بصری است که همین امر باعث افزایش حضور و تأثیر نقطه ها بین کلمات و حروف نسبت به شیو ه امیرخانی می گردد؛ به بیان دیگر نقطه ها در خطوط میرعماد از شأن و منزلتی هم تراز با حروف و کلمات برخوردارند.
Nastaʿlīq (also anglicized as Nastaleeq) script has had continuity for centuries for its close relationswith literature and showing the special visual effects. This type of script can be broken up into primaryelements, the first and most important of which is the element of “point”. In addition to requiring themin reading, points have important roles in coordination and contrasts between visual energies in a wordand in a line. Thus, the importance of the visual role of “points” is quite apparent. The considered aimin this article is analyzing the role of “points” from the viewpoints of visual principles and basis. Itis also to compare the works done by Mir Emad Al-Hassani (Safavid era artist) and Gholam HosseinAmirkhani (contemporary dominant style), with regards to the components such as 1) the axis of thepoint, 2)the point slope (in two or three points), 3) the visual weight of the point. It is tried herewithto answer the following questions:- In which of the mentioned styles has placement of points been considered more, inaccordance with the visual principles and basis?- What differences have the point axis, the point slope and the visual weight of the point in thestyles used by Mir Emad Al-Hassani and Gholam Hossein Amirkhani?- To what extent is the basis and principle knowledge of visual arts important in placement of“points” in a calligraphy?The applied technique in this article is descriptive/analytical, and it is an applied study for its aim.Collection of the data is done by library method, and the author’s analysis is done by comparison ofthe works by the above-mentioned artists.The results of the present studies show that the allocations of points’ axes, the points’ slopes in two orthree point basis, and their visual weight of the points in Mir Emad’s style are exactly in conformitywith the visual aesthetics principles. This causes the increasing presence and effects of points in theletters and the words, as compared to Amirkhani’s style. In other words, “points” in MirEmad’s scriptshave equivalent importance and status with letters and words.