چکیده:
دنیای مدرن امروز همواره در حال تغییر و دگرگونی است. بازار کار جهانی پذیرای افرادی خواهد بود که با توجه به شرایط و نیازمندیهای دنیای کنونی آموزش دیده باشند. از اینرو، برنامهی آموزشی دانشگاهها باید با توجه به تحولات و پیشرفت دنیا، بازبینی و بهروزسانی شود. برخی از واحدهای درسی امروز دیگر پاسخگوی نیازهای جامعه ما نیست. تحقیق حاضر درنظر دارد با بررسی برنامهی درسی رشتهی زبان و ادبیات فرانسه، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، و نیز با در نظر گرفتن نیازهای دانشجویان و نیازهای بازار کار، به چگونگی طراحی و معرفی دو عنوان درس جدید و جایگزین بپردازد؛ درسهایی با رویکرد مهارتی-کاربردی، که متاسفانه حضور کمرنگی در برنامهی درسی دانشجویان رشته زبان فرانسه دارد. در این پژوهش از روش کیفی و توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. پژوهش حاضر، دو عنوان درسی جدید را برای آموزش و تقویت مهارت های نگارشی دانشجویان معرفی می کند: مهارتهای دستوری و نگارشی کاربردی (گرامر کاربردی). مهارتهای نگارش داستان
The world is constantly changing. The global job market will welcome people who have been trained according to the conditions and needs of the current world; therefore university curricula should be reviewed and updated according to the changes and progress of today's market. Today, higher education units no longer meet the needs of the modern world. The present study aims to study the curriculum of French Language and Literature in undergraduate and graduate courses, as well as the needs of students and the needs of the labor market, how to design and introduce two new and alternative courses. A course with a practical approach which unfortunately has a small presence in the curriculum of students in this field. In this research, qualitative-descriptive and analytical methods have been used. The present study introduces two new units to teach and strengthen students’ writing skills: 1. Grammar skills and applied writing (applied grammar), 2. Story writing skills.
خلاصه ماشینی:
با توجه به لزوم بازبینی و به روزرسانی دروس دانشگاهی، برآنیم تا با نگاهی به دروس دورٔە کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتۀ زبان فرانسه با گرایش ادبی و نیز با در نظر گرفتن نیازها و اهداف دانشجویان ، به چگونگی طراحی و معرفی دو عنوان درسی جدید و جایگزین بپردازیم .
Cooper برای تعریف این عنوان های درسی، تأکید ما بیشتر بر دروسی است که بتواند به تقویت و آموزش مهارت های زبانی دانشجویان کمک کند، دروسی با رویکرد کاربردی که جای کمتری در برنامۀ درسی دانشجویان این رشته دارد.
هدف ما از گنجاندن و جایگزین کردن دو عنوان درسی با رویکرد آموزش و تقویت مهارت های زبانی و حرفه ای، در برنامۀ درسی دانشجویان ، کسب مهارت های مربوط به کار با متن ، نوشتن مقالات در حوزه های تخصصی، آماده سازی پایان نامۀ کارشناسی ارشد و همچنین استفاده از فرصت های شغلی موجود در بازار کار است .
اکثر دانشجویان فکر میکنند پس از گذراندن چند واحد محدود که با آموزش و تقویت مهارت های نوشتاری مرتبط است ، هنوز قادر به تولید و نوشتن متنی روش مند، خوانا و منسجم نیستند و در تشخیص طرح و روش مناسب برای نگارش و نیز در کاربرد و انتخاب صحیح واژگان و اصطلاحات ، ناتوان به نظر می رسند.
واحد درسی مهارت های کاربردی دستوری و نگارشی می تواند جایگزین مناسبی برای درس گرامر و دیکتۀ ٤ در دورٔە کارشناسی زبان فرانسه ، در هر دو گرایش (ادبی و مترجمی) باشد.