چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت کیفیت از دیدگاه ذینفعان مدرسه (مدیران مدارس، معلمان، دانشآموزان و والدین) براساس شاخصههای مدیریت کیفیت فراگیر در مدارس متوسطه بود. پژوهش با رویکرد کمّی و راهبرد تحقیقی ارزیابی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی ذینفعان مدارس متوسطۀ شهر کوهدشت بود. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای انجام شد. با بهرهگیری از فرمول کوکران حجم نمونهای متشکل از 340 نفر (184 نفر زن و 156 نفر مرد) به دست آمد. از این تعداد 110 نفر معلم، 28 نفر مدیر، 115 نفر دانشآموز و 87 نفر از والدین بودند. جهت جمعآوری دادهها از چکلیست ارزیابی کیفیت بارلوسکی و لاتون (1995) استفاده شد که شامل10 مؤلفه و 95 گویه بود. روش تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی و ضریب آلفای کرانباخ برای آزمون پایایی پرسشنامه به کار رفت. بهمنظور مقایسۀ دیدگاه مدیران، معلمان، دانشآموزان و والدین در مورد وضعیت کیفیت از آزمونهای t، تحلیل واریانس یکراهه و آزمونهای تعقیبی استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت کیفیت در مدارس شهر کوهدشت براساس شاخصههای مکف از دیدگاه مدیران و معلمان در این زمینه خوب و از دیدگاه دانشآموزان و والدین ضعیف است. بین دیدگاه ذینفعان مدرسه تفاوت معناداری وجود داشت. معلمان و مدیران در مقایسه با دانشآموزان، مدیران در مقایسه با معلمان و نهایتاً هم معلمان و هم مدیران در مقایسه با والدین، ارزیابی مثبتتری از وضعیت کیفیت براساس شاخصههای مکف در مدارس داشتهاند.
The purpose of this study is to assessment of quality status in high schools from the view of at school community members (principals, teachers, students and parents) based on scale of Total Quality management. The approach of study is quantitative and it’s based on Evaluation research method. Sampling group in this study consist of all members of school community members at high school in Kuhdasht city and sample approach is random- classification to determine number of sample we use Morgan table that total number of sample is 340 in this number 110 teacher and 28 Principals and 115 students and 87 parents. To collect data and control of quality of checklist self-assessment of Barlosky and Lawton (1995) was used. That result show level of quality in high schools. The on way variance was used to result of school community members in this field. That result show that teacher and manager attitude was acceptable and students and parents' attitude is not. At lost there was a meaningful difference between school community members. Teachers and managers in comparison to students and manager in comparison to teacher and finally both teachers and managers have positive assessment of quality according to scales in schools.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد وضعيت کيفيت در مدارس شهر کوهدشت براساس شاخصه هاي مکف از ديدگاه مديران و معلمان در اين زمينه خوب و از ديدگاه دانش آموزان و والدين ضعيف است .
total quality management 3 Goetsch & Davis لحاظ فني در مفهوم نسبي به کار ميرود و عبارت است از تعيين استانداردهاي از پيش تعيين شده و دارابودن اين استانداردها در هر زماني نسبت به آن .
توراني(١٣٨٢) براي استقرار مکف در مدارس ، پيشنهاداتي راهبردي به مديران ارائه کرده است : ضمن تشکيل کميتۀ مديريت کيفيت ، مدير رهبري اين کميته را به عهده گيرد و با مشارکت همۀ معلمان و دانش آموزان ، نتايج را مرتبا ارزيابي کند.
سؤال پنجم : آيا بين ارزيابي ذينفعان مدرسه از وضعيت کيفيت براساس شاخصه هاي مکف در مدارس ، تفاوت معناداري وجود دارد؟ به منظور مقايسۀ ديدگاه مديران ، معلمان ، دانش آموزان و والدين در مورد وضعيت کيفيت در مدارس ، از آزمون تحليل واريانس يک راهه استفاده شد.
جدول (١٠): نتايج تحليل واريانس يک راهه براي مقايسۀ ارزيابي ذينفعان مدرسه (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس نتايج جدول ١٠، مقدار آمارة F برابر با ٣٩/٩٣٤ بوده که اين مقدار در سطح ٠/٠١ معنادار است ؛ بنابراين ميتوان گفت بين ديدگاه مديران ، معلمان ، دانش آموزان و والدين در مورد وضعيت کيفيت در مدارس ، تفاوت معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري اين تحقيق به منظور ارزيابي وضعيت کيفيت از ديدگاه ذينفعان مدرسه (مديران مدارس ، معلمان ، دانش آموزان و والدين ) براساس شاخصه هاي مديريت کيفيت فراگير در مدارس متوسطه شهر کوهدشت انجام شد.