چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی موانع رشد حرفهای همکارانه معلمان در مدارس، با رویکردی آمیخته و به شیوه متوالی انجام شد. تعداد17 نفر از مشارکت کنندگان در بخش کیفی با شیوه هدفمند و از بین اساتید دانشگاه، کارشناسان گروههای آموزشی و معلمان شهر تهران تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل تمامی معلمان شهر تهران بودند که تعداد 391 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. روایی بخش کیفی بوسیله بررسی توسط اعضا، همسو سازی منابع داده ها و وخود بازبینی محقق انجام گرفت و پایایی کدگذاریهای انجام شده نیز با استفاده از دو شاخص ثبات و تکرارپذیری انجام شد. روایی پرسشنامه بوسیله روایی صوری مورد تأیید خبرگان و پایایی آن نیز با بهره گیری از ضریب آلفا کرانباخ تایید شد. از تکنیک تحلیل محتوای استقرایی و آزمون فریدمن برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که موانع اساسی رشد حرفهای همکارانه معلمان به ترتیب اولویت شامل پنج بعد: «گروهی»، «اداری و اجرایی»، «فردی»، «محیط روانی» و «دانشی» هستند. در بعد اداری و اجرایی، «ملاک های ناصحیح ارزشیابی از معلم»، در بعد فردی، «مقاومت معلمان در یادگیری از همتایان»، در بعد دانشی، «دانش اجتماعی ضعیف»، در بعد محیط روانی «جانبداری نا آگاهانه از همکار»، «ترس از ایجاد اختلاف به دلیل مشخص شدن تفاوت ها» و «رقابت بر سرمنافع» و دربعد گروهی، «ارتباطات ضعیف بین اعضا» دارای بالاترین رتبه بودند.
This research was done with the aim of investigating the obstacles of collaborative professional development of teachers in schools with a mixed approach and using continuous method. A number of seventeen participants in the quality section were selected among university lecturers, educationalists and teachers of the city of Tehran using a purposeful method up to reaching theoretical saturation. Data were gathered in the quality section using semi-structured and deep interviews. The target audience in the quality section included all the teachers of the city of Tehran amounting to 391 individuals who were selected using multi-phased cluster sampling. The articulation of the quality section was implemented by members’ investigation, consistency of data sources and the researcher’s self--revising and the sustainability of coding was also done utilizing two indexes of stability and repeatability. . Inductive Contextual Analysis Technique and Freedman Test were used to analyze the data. Results indicate that the obstacles of professional peer growth of teachers included five dimensions of “group”, “administrative and executive”, “individual”, “psychological environment” and “knowledge” in the order of priority. In the administrative and executive dimension, “inappropriate assessment criteria of teachers”, in the individual dimension, “teachers’ resistance in peer learning”, in the knowledge dimension, “ weak social knowledge”, in the psychological environment, “ unknowing support of colleagues”, “ fear of discrepancy due to the clarification of differences”, and “ competing over interests” and in the group dimension, “ weak relationships among members” have the highest rates.
خلاصه ماشینی:
رشد حرفه اي و ارتقاء فرهنگ همکاري از عناصر مهم در اثربخشي سازمان هاي آموزشي محسوب ميشوند اما همواره در راستاي انجام آن موانع و مشکلاتي وجود دارد که شناسايي و برنامه ريزي براي رفع آن ها بايد به عنوان يکي از اولويت هاي برنامه هاي سازماني قرار گيرد.
١Richter, Kunter, Klusmann, Lüdtke& Baumert .
٤Villa, Thousand, Nevin & Malgeri .
٢Cordingley, Bell, Rundell & Evans .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل (١): الگوي نهايي پيشنهادي موانع رشد حرفه اي همکارانه در مدرسه ب : يافته هاي بخش کمي به منظور رتبه بندي موانع به دست آمده در بخش کيفي (اجرايي، ساختاري ، فردي ، محيط رواني ، دانشي و گروهي ) و در راستاي ارائه پيشنهادهاي مؤثر براي کاهش اين موانع از آزمون فريدمن استفاده شد.
با توجه به يافته هاي اين پژوهش ، يکي از موانع رشد حرفه اي مبتني بر همکاري معلمان ، محيط رواني است در بعد محيط رواني، «جانب داري ناآگاهانه از همکار»، «ترس از ايجاد اختلاف به دليل مشخص شدن تفاوت ها» و «رقابت بر سر منافع » به عنوان مهم ترين موانع مشخص شدند.
Gray (2008), Teaching as a collective work: Analysis, current research and implications for teacher education.
(2016), Professional Learning Communities in Singapore and Shanghai: Implications for Teacher Collaboration.
Vangrieken, K, Dochy, F, Raes, E, Kyndt, E (2015) Teacher collaboration: A systematic review, Educational Research Review (15): 17-40.