چکیده:
این پژوهش توصیفی - همبستگی با مشارکت ۳۲۷ نفر از معلمان دوره اول متوسطه شهر اصفهان از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته رهبری تأملی مدیران مدارس بر اساس الگوی یکپارچه رهبری تأملی (Castelli,2016) و پرسشنامه خودکارآمدی معلم (Tschannen-Moran & Hoy,2001) گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامهها تعیین گردید و پایایی پرسشنامههای رهبری تأملی مدیران و خودکارآمدی معلمان با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۶/۰ و ۹۲/۰ بدست آمد. از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های تحلیل رگرسیون، آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل واریانس یکراهه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون توکی جهت تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری تأملی مدیران مدارس با خودکارآمدی معلمان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین از بین مولفههای رهبری تأملی مدیران، مولفه های هدف و معناداری بهترین پیشبینی کننده خودکارآمدی معلمان بود. ضمناً ابعاد رهبری تأملی مدیران می تواند ۷۴ درصد تغییرات خودکارآمدی معلمان را پیش بینی کند. رهبری تأملی عاملی اساسی در جهت تغییر پارادایم آموزشی در مدارس است که از طریق پیوند دانش و تجربه میتواند باور به خودکارآمدی را در معلمان تقویت کند.
The purpose of present research was to investigate the relationship between principals' reflective leadership with teachers' self-efficacy. The research method was descriptive – correlational. The population consisted of the whole high schools’ teachers nearly 2165 people in the academic year of 1395-96. 327 teachers were selected as a sample using Krejcie and Morgan table through proportionate Stratified random sampling method. The tools used in this research were researcher-made Reflective Leadership Questionnaire based on Castelli’s (2012, 2016) integrated model of RL and the Teachers’ Efficacy Questionnaire (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy,2001). Their face and content validity was confirmed by experts. The instruments’ reliability coefficients were estimated 0/96 and 0/92 respectively. The data, at the descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics level (Pearson correlation coefficient, regression analysis, t-Test, ANOVA and Tukey Test) were analyzed by SPSS 23. The findings showed a positive and significant relationship between principals' reflective leadership and teachers' self-efficacy (r = 0.81, p≤0.05). Moreover 77 percent of teaching strategies, 28 percent of classroom management and 71 percent of student engagement were predicted by principals' reflective leadership. And finally, education and work experience on principals' reflective leadership and teachers' self-efficacy were significant. The principals' reflective leadership can raise the teachers’ self-efficacy belief through the knowledge and experience connection.
خلاصه ماشینی:
رويارويي با پيچيدگيها و چالش هاي پيش روي مدارس نيازمند وجود معلماني است که هم از ويژگيها و تواناييهاي ذاتي برخوردار باشند (٢٠٠٧ ,Nishio &Croninger, Rice, Rathbun ) و هم درحوزه صلاحيت هاي حرفه اي و راهبردهاي تدريس توانمند باشند (٢٠٠٦ ,Ololube) تا با باور به اين توانمنديها بتوانند وظايف محوله را به طور موفقيت آميزي انجام دهند.
مدير مدرسه جهت ايجاد تغيير و تحول معنادار در مدرسه به تفکر و تأمل نياز دارد (٢٠٠٨ ,Hunter &Beatriz, Deborah )، و در اين ميان آگاهي مديران مدارس از رويه هاي تأملي ميتواند مفيد باشد.
رهبران تأملي ، تأمل و عمل فکورانه را در مدارس گسترش ميدهند (٢٠٠١ ,Seibel &Parlakian )، که منجر به افزايش خودآگاهي و اعتماد به نفس در معلمان و دانش آموزان ميشود و با ايجاد حس توانمند بودن ، به خلق مفهوم خود ميپردازند (٢٠٠٦ ,Pitfield &Morrison ).
در سالهاي اخير تحقيقات بسياري در اين زمينه انجام شده است و افرادي مانند (٢٠٠٣ ,Looman)؛ ( ,Sergiovanni ٢٠٠٨)؛ )٢٠١٢ ,Zhan &Taylor, Wang (؛ (٢٠١٣ ,Duncan &Atkinson )؛ ( Emamjome ٢٠١٧ ,et al) به دنبال روشن تر کردن مفهوم تأمل و يادگيري تأملي و ارتباط آن با سبک هاي رهبري و در نهايت کمک به اثربخشي مدارس بودند.
در اين راستا پژوهش حاضر به بررسي سه فرضيه پرداخته است : ١-ابعاد رهبري تأملي مديران مدارس با خودکارآمدي معلمان رابطه دارد.
بنابراين معادله رگرسيون به صورت زير است : (چالش )٠/١٧+ (بازخورد)٠/٢٤+ (معناداري)٠/٤١ + (هدف ) ٠/٤١ + ٢٣٧٧=Y فرضيه ٣- بين نظرات پاسخگويان در زمينه رهبري تأملي مديران مدارس و خودکارآمدي معلمان بر اساس سابقه کار و تحصيلات تفاوت وجود دارد.