چکیده:
این پژوهش با رویکرد روش شناسی تحلیلی- پیمایشی از طریق پرسشنامه و روش نمونهگیری طبقهای در بین 200 نفر از معلمان ناحیه های 2، 3 و 4 سازمان آموزش و پرورش مشهد به تعداد کل 1500 نفر در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم حاصل شده است. روایی و پایایی پرسشنامه با روش روایی محتوا، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ مورد تأیید و سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل فرضیههای تحقیق که با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شده است، نشان میدهد که رفتار خادمانه مدیران بر کیفیت زندگی کاری و عجینشدگی شغلی معلمان به طور مستقیم اثرگذار بوده ضمن اینکه کیفیت زندگی کاری اثر رفتارخادمانه را بر عجین شدگی شغلی معلمان میانجیگری میکند.
this research present and test a model to better understand of managers' stewardship behavior impacts based on individual responsibility, self- dedication to organizational goals and preferring organization profitability to individual profitability on teachers' job engagement (vigor, dedication, absorption) by mediating role of quality of work life (QWL) in framework of survival, Belonging and knowledge needs. according to survey methodology, a questionnaire was designed and distributed. research data was gathered by 197 teachers sampling form regions of Mashhad Departments of Education District No. 2, 3 and 4 and finally, by using structural equation modeling, it was analyzed. the results of testing research hypothesizes show that managers' stewardship behavior directly affect on quality of work life and teachers' job engagement and quality of work life, moreover, mediate stewardship behavior effects on teachers' job engagement. according to survey methodology, a questionnaire was designed and distributed. research data was gathered by 197 teachers sampling form regions of Mashhad Departments of Education District No. 2, 3 and 4 and finally, by using structural equation modeling, it was analyzed. the results of testing research hypothesizes show that managers' stewardship behavior directly affect on quality of work life and teachers' job engagement and quality of work life, moreover, mediate stewardship behavior effects on teachers' job engagement.
خلاصه ماشینی:
برازش مدل عجين شدگي شغلي معلمان مبتني بر ادراک از رفتار خادمانه مديران مدارس و کيفيت زندگي کاري آنها عليرضا اميني *١ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٩/٢٣ صفحات : ٢١١-١٩١ Received: 14/12/2018 پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٢/٢٩ Accepted: 19/05/2019 چکيده اين پژوهش با رويکرد روش شناسي تحليلي- پيمايشي از طريق پرسشنامه و روش نمونه گيري طبقه اي در بين ٢٠٠ نفر از معلمان ناحيه هاي ٢، ٣ و ٤ سازمان آموزش و پرورش مشهد به تعداد کل ١٥٠٠ نفر در سه مقطع ابتدايي، متوسطه اول و متوسطه دوم حاصل شده است .
توسعه فرضيه هاو مدل مفهومي تحقيق شکل ١ مدل مفهومي تحقيق را نشان ميدهد که محقق با بررسي روابط بين متغيرهاي آن در پژوهش هاي مختلف جهت آزمون يکپارچه اين متغيرها در يک مدل جامع فرضيه سازي کرده است تا به توصيف نقش رفتار خادمانه مديران بر عجين شدگي شغلي معلمان با توجه به اثر ميانجي کيفيت زندگي کاري بپردازد.
“The effect of job characteristics on organizational indifference in staffs of vocational training centers in Isfahan Province”, Fifth National Conference and Fourth International Conference on Skills and Employment.
“Investigating the status of teachers' organizational indifference )case study: elementary school teachers in Ardabil City(”, National Conference on Modern Research in Management, Economics and Humanities, Kazeroon: University of Azad.
“The influence of servant leadership style principles on organizational indifference: an investigation of follower effectiveness”, Master’s Thesis, University of Tarbiat Modarres.
“A study of relationship between perception of organizational justice and work engagement among Isfahan High School Teachers”, New Educational Approach, 7 )15(: 43-60.