چکیده:
چکیده هدف از انجام این پژوهش تدوین مدلی مفهومی برای بالندگی حرفهای مدیران مدارس متوسطه استان لرستان بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بود و روش نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقع شد. جامعۀ آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه آموزش و پرورش، مسئولان و متولیان آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت آموزشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با 12 نفر به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز،کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی حاکی از 18 مقوله کلی است که در چارچوب مدلی پارادایمی شامل: شرایط علی(قوانین و مقررات، بودجه و منابع مالی، احساس نیاز مدیران)، پدیده محوری (مشارکت در تدوین برنامههای بالندگی حرفهای)، راهبردها (ایجاد مراکز بالندگی حرفهای در ادارات آموزش و پرورش، برگزاری کارگاههای آموزشی، بازدید از دیگر مدارس، مطالعه کتاب و مقالات، جلسات مربیگری، کمک گرفتن از همتایان باتجربه)، شرایط واسطهای (خصوصیات شخصیتی مدیران، سیاستهای آموزشی)، شرایط زمینهای(حمایت مدیران ارشد ، استفاده از روشهای مناسب بالندگی حرفهای، دورههای آموزشی مخصوص مدیران) و پیامد-ها (بالندگی مدرسه، بالندگی معلمان و بالندگی دانش آموزان)، تحلیل شده است.
The Professional development of school principals and the presentation of its related methods and programs can serve as a powerful tool for creating a change in the educational system and increasing the productivity of schools. The purpose of this study was to design a conceptual model for the professional development of high school principals in Lorestan province. Research Method: This research was a type of qualitative research and the methodology of the grounded theory was the criterion of action in this study. The statistical population consisted of experts and educators in the field of education, education officials and trustees, and faculty members in the field of educational administration, utilize a purposive sampling method and using theoretical saturation criterion, that semi-structured interviews done with 12 people as participants in research. To obtain validity and validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing non-participant experts were used in the research. Findings: With Using the results of studying theoretical fundamentals and the research background and analyzing the content of the interviews, the primary indicators of the professional development of school principals have been identified and in three stages of open coding, theoretical coding and selective coding significant 18 total categories in the framework of a paradigmatic model including: causal Conditions (laws and regulations, budgets and financial resources, managers' need), pivotal phenomena (participation in codify of professional development programs), strategies (creation of professional development centers in education offices, establish workshops, visiting other schools, studying books and articles, coaching sessions, getting help from Experienced peers), intermediate conditions (personality characteristics of managers, educational policies), background conditions (support of senior management of the organization, Utilize of professional development appropriate methods, establish of training courses for principals) and consequences (development of the school, professional development of teachers and development of students) has been analyzed.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل داده ها در طي سه مرحلۀ کدگذاري باز،کدگذاري نظري و کدگذاري انتخابي حاکي از ١٨ مقوله کلي است که در چارچوب مدلي پارادايمي شامل : شرايط علي(قوانين و مقررات ، بودجه و منابع مالي، احساس نياز مديران )، پديده محوري (مشارکت در تدوين برنامه هاي بالندگي حرفه اي)، راهبردها (ايجاد مراکز بالندگي حرفه اي در ادارات آموزشي، برگزاري کارگاه هاي آموزشي ، بازديد از ديگر مدارس ، مطالعه ، جلسات مربيگري، کمک گرفتن از همتايان باتجربه )، شرايط واسطه اي (خصوصيات شخصيتي مديران ، سياست هاي آموزشي)، شرايط زمينه اي(حمايت مديران ارشد سازمان ، استفاده از روش هاي بالندگي حرفه اي، برگزاري دوره هاي آموزشي مديران ) و پيامدها (بالندگي مدرسه ، بالندگي حرفه اي معلمان و بالندگي دانش آموزان )، تحليل شده است .
در پژوهش خود )٢٠١١( Ibrahim & )٢٠٠٨( ,Snidvongs &Hallinger معتقداند که بالندگي حرفه اي مديران مدارس ، پايه و اساس توسعه آموزش و پرورش است ؛ چرا که رهبري در مدارس تأثير مستقيم بر روي يادگيرندگان دارد و نقشي اساسي در توسعه کيفيت يادگيري دانش آموزان ايفا ميکند )٢٠٠٩ ,Enrich &Yan ,٢٠٠٨ ,Kinney(.
)l٢٠١( Bizzell نيز بالندگي حرفه اي مديران مدارس را فعاليت ها و فرآيندهاي طراحي شده به منظور بالا بردن دانش حرفه اي، مهارت ها و نگرش هاي رفتاري مديران در راستاي تواناتر کردن آنان در زمينه بهبود و ايجاد شرايط بهتر براي موفقيت و يادگيري دانش آموزان تعريف ميکند، فعاليت هايي که ظرفيت مديران مدارس را جهت رهبري مؤثرتر بالا برده و مهارت هاي مديران را در حوزه هاي گوناگوني همچون رهبري تغيير، مديريت منابع انساني و بهبود فرايند آموزش افزايش ميدهد )٢٠١٥ ,Gunter &Courtney ).