چکیده:
اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند بکارگیری سبک رهبری تحولآفرین در راستای ارتقای عملکرد کارکنان این سازمان و به طور خاص عملکرد معلمان در مدارس میباشد. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی با نقش تعدیل کننده انگیزه خدمت عمومی در معلمان مقطع متوسطه دوم شهر سیرجان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از شاخۀ همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق عبارت است از معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان سیرجان که تعداد آنها در سال تحصیلی 1395- 1396 به 726 نفر بالغ میگردد. با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه 251 نفر به دست آمد که با روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از تحقیق سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبری تحولآفرین باس و آولیو(2000)، عملکرد شغلی پاترسون(1992) و انگیزه خدمت عمومی آلونزو و لوییس(2001) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای تعیین روایی نیز از روایی همگرا و واگرا استفاده و روایی پرسشنامه ها تایید گردید. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم-افزار Amos استفاده گردید. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که انگیزه خدمت عمومی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان را تعدیل میکند. در عین حال رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی، انگیزه خدمت عمومی بر عملکرد شغلی و همچنین رهبری تحولآفرین بر انگیزه خدمت عمومی معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارند.
Implementing the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) requires using transformational leadership style towards promoting employees performance and especially teachers' performance. This research aimed to examine the effect of transformational leadership on job performance with the moderating role of public service motivation in secondary schools teachers. The methodology is descriptive and correlative and statistical population is teachers of secondary schools in Sirjan city to number of 726 that by using Morgan table, 251 teachers were selected through stratified random method. For gathering data used 3 standard questionnaires including Bass and Avolio(2000) for transformational leadership, Paterson(1992) for job performance, and Alonso and Lewis(2001) for public service motivation. To ensure of questionnaires reliability was used Cronbach's Alpha coefficient and composite reliability (CR) index and their reliability was confirmed. Also for ensuring about questionnaires validity was used convergent and divergent validity and average variance extracted (AVE) index and confirmative factor analysis. For analyzing data, were used structural equation modelling by Amos software. The results showed that public service motivation moderates the effect of transformational leadership on teachers' job performance. Also the positive effect of transformational leadership on job performance, the positive effect of transformational leadership on public service motivation, and the positive effect of public service motivation on job performance are significant.
خلاصه ماشینی:
ارتباط رهبري تحول آفرين مديران مدارس با عملکرد معلمان : تبيين نقش تعديل کننده انگيزه خدمت عمومي محمد منتظري ١*، نسرين پورحسينعلي ٢ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٣/٢٠ صفحات : ٦٧-٤٥ Received: 10/06/2018 پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٣/١٥ Accepted: 05/06/2019 چکيده روش پژوهش توصيفي و از شاخۀ همبستگي بوده و جامعه آماري اين پژوهش عبارت است از معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان سيرجان که تعداد آنها در سال تحصيلي ١٣٩٦- ١٣٩٥ به ٧٢٦ نفر بالغ ميگردد.
بر همين اساس فرضيه زير تدوين گرديد: فرضيه دوم : انگيزه خدمت عمومي رابطه بين رهبري تحول آفرين مديران مدارس با عملکرد شغلي معلمان را تعديل ميکند.
جدول (٥): نتيجه آزمون فرضيه اول پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه دوم : انگيزه خدمت عمومي رابطه بين رهبري تحول آفرين با عملکرد شغلي معلمان را تعديل ميکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط رهبري تحول آفرين مديران با عملکرد شغلي معلمان با نقش تعديل کننده انگيزه خدمت عمومي آنان در مدارس مقطع متوسطه دوم شهر سيرجان انجام گرفته است .
نتيجه فرضيه دوم نشان داد انگيزه خدمت عمومي رابطه بين رهبري تحول آفرين مديران با عملکرد شغلي معلمان را تعديل ميکند.
در اين راستا، نقش تعديل کننده انگيزه خدمت عمومي در رابطه ميان رهبري تحول آفرين و عملکرد شغلي معلمان نيز نشان از اهميت اين مفهوم دارد.
Transformational leadership and public service motivation: driving individual and organizational performance.