چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارائه فرا ترکیب شاخص های کنش های یاریگرانه و سینرژی نوآورانه در بین دانشگران مدارس استان فارس انجام گردید. نوع پژوهش کاربردی و روش آن آمیخته اکتشافی بود که در بخش کیفی پژوهش، با 8 نفر از مدیران، مصاحبه عمیق و 28 مورد مصاحبه نیمههدایتشده با معلمان و معاونان که به شیوة هدفمند - گلوله برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامهای محقق ساخته تنظیم گردید. روایی محتوایی بر اساس نظر خبرگان و صاحبنظران در این حوزه تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0/91 مناسب گزارش شد. در بخش کمی، پرسشنامة پژوهش توسط 377نفر از مدیران، معلمان و معاونان که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند، تکمیل شد و در بخش کیفی از تکنیک تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته های این پژوهش نشان داد؛ مشارکت افراد در تصمیم گیری، فرصت ارائه نظرات و توجه به ایده ، فراهم نمودن منابع و پشتیبانی از ایده ها، ایجاد انگیزه در فعالیت جمعی و ارائه ایده های جدید، فراهم نمودن خود ارزیابی فردی و گروهی، پذیرش پیشنهادات و توجه به نوآوری توسط مدیران از جمله شاخص های مهم کنش های یاریگرانه و سینرژی نواورانه می باشد.
This study aimed at development and presentation entall – structure typical action cooperation and innovation synergy in scholarship school at fars province. It was an applied research and its method was exploratory mixed methods. In the qualitative section of the study, in – depth interview was conducted with 8 managers and semi structured interview was conducted with 28 teachers and assistant who were selected through purposeful and snowball sampling method. As a result of the content analysis of interview data and in – depth study of theoretical foundation, a researcher made questionnaire was devised. In the quantitative section of the study, the research questionnaire was completed by 377 managers, assistant and teachers who were selected using stratified sampling method. To analyze the qualitative data, the content analysis technique and to analyze the quantitative data, the Chi Square Test, factor analysis and Fridman Test were used. The results showed that, the important identifying the cooperation at action and innovation synergy :people partnership in decisional, presentation Time thought and attention to idea, resource and patronage of idea, motivation at creation in collective activity and idea presentation new, obtain self – assessment individual and group, purposive admission and attention to innovate by managers.
خلاصه ماشینی:
تدوين و ارائه فرا ترکيب شاخص هاي کنش هاي ياري گرانه و سينرژي نوآورانه در بين دانشگران مدرسه علي اکبر دولتي *١، سيد علي سيادت ٢، هادي دهقاني 3 دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٣/٢٢ صفحات : ٢٩٣-٢٧١ Received: 12/06/2018 پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٣/١٥ Accepted: 05/06/2019 چکيده نوع پژوهش حاضر، کاربردي و روش آن آميخته اکتشافي بوده است که در بخش کيفي پژوهش ، با ٨ نفر از مديران ، مصاحبه عميق و ٢٨ مورد مصاحبه نيمه هدايت شده با معلمان و معاونان که به شيوة هدفمند - گلوله برفي انتخاب شده بودند، انجام شد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد؛ مشارکت افراد در تصميم گيري، فرصت ارائه نظرات و توجه به ايده ها، فراهم نمودن منابع و پشتيباني از ايده ها، ايجاد انگيزه در فعاليت جمعي و ارائه ايده هاي جديد، فراهم نمودن خودارزيابي فردي و گروهي، پذيرش پيشنهادها و توجه به نوآوري توسط مديران ازجمله شاخص هاي مهم کنش هاي ياري گرانه و سينرژي نوآورانه ميباشد .
نمونه اي از داده هاي حاصل از مصاحبه و روند تحليل آن ها در ادامه آورده شده است : مصاحبه کننده : مؤلفه هاي موردنياز جهت به کارگيري کنش هاي ياريگرانه و سينرژي نوآورانه در بين دانشگران مدرسه شامل چه مواردي است ؟ مصاحبه شونده ١: مدير به ايده هاي ما توجه ميکند و فرصت مشارکت در تصميم گيري را براي ما فراهم مينمايد، همچنين کمک ميکند تا اعضا در محيط مدرسه در فعاليت هايشان با يکديگر همکاري کنند، درنهايت يک همدلي در بين ما شکل ميگيرد که سبب ميشود علاوه بر ايجاد صميميت ، به عنوان يک گروه عمل کنيم و در جهت رسيدن به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تلاش و همياري کنيم .