چکیده:
شناسایی مشکلات شرکتهای دانشبنیان به دلیل جایگاه ویژه آنها در اقتصاد کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است، با وجود افزایش ارزش صادرات محصولات دانشبنیان، این شرکتها از دو مشکل عمده عرصههای سرمایهگذاری و صادرات ناپایدار رنج میبرند، موضوعی که رقابتمندی این شرکتها را با مشکل مواجه کرده و نیاز به کنکاش و جستجوی بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر مفهومپردازی و اولویتبندی مولفههای هوشمندی در شرکتهای دانشبنیان از طریق رویکرد ترکیبی است. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه کاربردی است. در گام اول پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوا و از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با فعالان شرکتهای دانشبنیان (متخصصان، مدیران شرکتها و مسئولین مرتبط)، 95 کد به عنوان مفاهیم هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانشبنیان استخراج و با توجه به قرابت معنایی در 10 مولفه دستهبندی شدند. در گام دوم از طریق نمونهگیری نظری 12 خبره انتخاب و نظرات آنها از طریق پرسشنامهای با طیف لیکرت 5 درجهای جمعآوری و دادهها از طریق تکنیک دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش در دو مرحله نظرسنجی از خبرگان منجر به شناسایی هشت مولفه اصلی هوشمندی رقبا، هوشمندی مالی، هوشمندی بازار، هوشمندی فنی، هوشمندی مدیریتی، هوشمندی قانونی، هوشمندی انسانی و هوشمندی سیاسی جهت کسب هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانشبنیان شد.
Identifying the problems of Knowledge-based companies is important because of their special position in country's economy, despite of the increasing export value of Knowledge-based products, these companies suffer from two main problems, areas of investment and unsustainable export, the issues that have challenged the competitiveness of these companies; it is an issue that needs to be explored further. The aim of this study was to conceptualize and Prioritize the intelligence components in knowledge-based companies through a mixed method approach. The present study aimed to explore the mixed and the functional result. The first step in research in order to achieve the objectives, is using semi-structured content analysis and interviews with activist’s knowledge-based companies (professionals, managers and relevant officials), 95 code as intelligent concepts competitive knowledge-based mining companies and 10 components were classified according to semantic relationships. At the second step, 12 experts were selected to extract their views by theoretical sampling through a 5-point Likert-scale questionnaire then analyzed the data collected through Fuzzy Delphi technique. The results of study led to the identification of eight main components of competitors intelligence, financial intelligence, market intelligence, technical intelligence, management intelligence, regulatory intelligence, human intelligence and political intelligence, in order to gain competitive intelligence in the knowledge-based companies.