چکیده:
نظریههای مختلفی پیرامون چگونگی دستیابی به مزیت رقابتی توسط محققان و اندیشمندان مدیریت استراتژیک مطرح شده است و دیدگاه قابلیتهای پویا که ارتباط نزدیکی میان کسب مزیت رقابتی و قابلیتهای سازمانی قائل است، یکی از روشنترین نظریاتی است که درباره مزیت رقابتی در دنیای امروز کسبوکار ارائه شده است. پژوهش حاضر در همین راستا و با تکیه بر دیدگاه قابلیتهای پویا، با رویکردی اکتشافی و کیفی به شناسایی و تحلیل قابلیتهایی اختصاص دارد که رقابتپذیری و دستیابی به مزیت رقابتی را در بخش میاندستی زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز تحت تأثیر قرار میدهند. برای تحقق این هدف، دادههایی از 21 مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران ارشد 6 پالایشگاه که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، گردآوری و دادههای حاصل از این مصاحبهها پس از تلفیق با نظرات چند تن از خبرگان، با روش تحلیل مضمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد دستیابی به مزیت رقابتی در بخش میاندستی صنعت نفت و گاز ریشه در دو قابلیت دروننگرِ ارزشافزایی و بهرهوری (کیفیسازی فرآوردهها، کارایی عملیاتی و قابلیت فناورانه)، و قابلیت بروننگرِ پایداری استراتژیک کسبوکار (توسعه کسبوکار، گرایش بازار و پایداری زنجیره تأمین) دارد. این نتیجه نشاندهنده اهمیت رویکرد متوازن برای دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت نفت و گاز است.
Different theories are presented by strategic management scholars and thinkers to explain how to achieve a competitive advantage, and dynamic capability theory which believed that gaining a competitive advantage is closely linked with organizational capabilities; is one of the clearest theories about competitive advantage in today's business world. In this regard, current research, based on dynamic capability view, employs a qualitative and explorative approach to identify and analyze of capabilities which influence the competitiveness and gaining competitive advantage in the midstream sector of oil and gas industry. In order to achieve this goal, data were gathered through 21 semi-structured interviews with top level managers of 6 refineries, integrated with comments of some experts, and analyzed by theme analysis method. Findings showed that gaining competitive advantage in the midstream of oil and gas industry rooted in both of inward capability of productivity and value-addition (products qualification, operational efficiency and technological capability) and outward capability of business strategic sustainability (business development, market orientation and sustainability of supply chain). This result reveals the importance of balanced approach in gaining competitive advantage in the oil and gas industry.